Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Erhvervsfremme er en kontaktsport

Da landet lukkede ned, tænkte Industriens Fond hurtigt. Det var en ren fornøjelse at være vidne til.

Corona rammer verden

Coronakrisen har vendt op og ned på mange ting – og mange nye ting er blevet afprøvet hurtigt. Herunder initiativer til at støtte dansk erhvervsliv i at komme bedst muligt gennem krisen.

Industriens Fond stiftede i marts programmet GenstartNU med det formål at hjælpe danske SMV’er. Princippet for programmet var, at hjælpen skulle være umiddelbar og brugernær, samt at lanceringen skulle ske på uger – ikke måneder. Valcon og Implement Consulting Group har været privilegerede i forhold til at være en del af det setup, som Industriens Fond hurtigt etablerede.

Resultaterne har været forrygende! Vi har hjulpet flere end 800 virksomheder. Og vi har aldrig før set en erhvervsfremmeindsats med så stor effekt, så stor tilfredshed – og leveret med en sådan hastighed. Vi vil derfor gerne dele nogle af de foreløbigt identificerede succesfaktorer for den succes, der er skabt, idet vi mener, at de bør gennemsyre fremtidens erhvervsfremmeindsatser rettet mod SMV-segmentet.

1. Ræk ud – vent ikke på, at telefonen ringer

Mange erhvervsfremmende indsatser beror på antagelsen om, at man kan kommunikere sig frem til interesse fra målgrupperne. Vores erfaring fra GenstartNU viser, at det ikke er tilfældet. Målgruppen, som er ledere i SMV-segmentet, er så travle og optagede af driften, at de ikke kan forventes at bede om hjælp. Initiativet har derfor været i personlig kontakt med over 3.000 virksomhedsledere. Og det er os, der ringer – ikke omvendt.

2. Arbejd aktivt med kanaler, der kender virksomhederne

Danmark er et netværksland. SMV’erne er medlemmer af organisationer og brancheforeninger. Og de har kontakt med den kommunale erhvervsfremmekonsulent og andre. Den kontakt kan med fordel udnyttes i erhvervsfremmeindsatsen. Vi har i GenstartNU etableret kontakt med samarbejdspartnere og kanaler, som har virksomhedernes tillid, og har gennem dem fået etableret kontakt med de virksomheder, der er i størst nød. Det virker. Specielt når det kombineres med ovenstående princip – kanalerne skal aktivt tage fat i virksomhederne, ikke omvendt.

3. Gør det nemt for virksomhederne

Effektiv erhvervsfremme betyder minimale administrative barrierer. Til gavn for virksomheden. Og til gavn for effektiviteten af indsatsen. I GenstartNU har vi opereret uden ansøgninger og uden diskriminerende screening af virksomhedstyper. Vi har kun opereret med en maksimal grænse på ressourceindsats per virksomhed. Det betyder, at når en virksomhedsleder først har sagt ”jeg vil gerne have hjælp med x”, bliver et forløb igangsat inden for 48 timer. Det har de udtrykt stor anerkendelse af.

4. Arbejd pragmatisk

Overfor SMV-segmentet virker det bare bedre at spørge ”Hvad kan jeg hjælpe dig med?” end at sige ”Jeg har et fantastisk nyt koncept, som jeg tror, du kan få glæde af”. Erhvervsfremme skal spilles på SMV’ernes banehalvdel – ikke på universitetets, konsulentvirksomhedens eller organisationens bane.

Erhvervsfremme skal leveres pragmatisk – både i forhold til indhold og i forhold til den proces, hvormed man interagerer. For nogle virksomheder drejer det sig om at hjælpe med at gøre en finansiel model klar til mødet med banken – for andre drejer det sig om at ændre hele virksomhedens basale strategiske tænkning. Og der skal være plads til begge dele – og der skal være plads til, at de to ydelser kan leveres forskelligt.

5. Prøv – juster – prøv igen

GenstartNU var ikke en umiddelbar succes. Det tog flere uger, før vi fandt den driftsmodel, der virkede. Men aktørerne havde en smidig indstilling og tøvede ikke med at ændre det, der ikke virkede. Slutmålet var klart – der skulle hjælpes hundredvis af SMV’er med at komme bedst muligt gennem coronakrisen – på deres betingelser!

Konklusion: Erhvervsfremme er en kontaktsport

Industriens Fond bør have ros for at lancere en meget markant indsats med meget hurtig effekt. Hurtigt og med en vis risikoprofil. Det er flot!

Vi vil anbefale, at Danmarks erhvervsfremmesystemer på alle niveauer indtænker ovenstående erfaringer i den videre udvikling af tiltag rettet mod Danmarks dygtige SMV’er. Drop tunge ansøgningsprocedurer. Drop troen på, at virksomhederne nok skal henvende sig. Arbejd struktureret med relevante kanaler, der kender virksomhederne. Arbejd intensivt, med store volumener – og sæt ”maskiner” op i forhold til det. Der er masser af erfaringer fra GenstartNU-programmet, som med fordel kunne finde anvendelse i fremtidens erhvervsfremme.

BRANCHENYT
Læs også