Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kære leder: Tabet fra corona skal hentes på nettet

Alt for mange virksomheder overser, at det i dag er i den digitale kanal, kampen om kunderne vindes og pengene tjenes. Det er der ikke råd til i denne tid.

Corona rammer verden

Virksomhedernes marketingbudget står ofte for skud, når der skal spares penge. Men det er det forkerte sted at spare. Særligt i disse corona-tider, hvor virksomhederne ikke kan møde kunderne som normalt.

I dag er den digitale kanal nemlig en afgørende del af virksomhedens salgsproces - uanset om man har opdaget det eller ej. For det har kunderne valgt.

Både B2C- og B2B-kunderne starter deres købsproces online. Og B2B-kunderne går hele 70 pct. igennem deres beslutningsproces, før de gider gå i dialog med et lille udpluk af leverandører (ifølge Forbes).

Vil man være blandt de udvalgte, skal man derfor som virksomhed sikre, at man understøtter kundens beslutningsproces digitalt. Dvs. at marketingteamet:

  1. Sikrer at virksomheden er synlig, når kunden begynder sin research online.
  2. Opsamler digitale leads via websitet.
  3. Hjælper kundens beslutningsproces via digitale, automatiserede processer, der simulerer den dialog, en sælger ville have med kunden, hvis kunden tog direkte kontakt.
  4. Kontinuerligt overvåger den digitale kanals performance.
  5. Løbende optimerer på kanalens evne til at bringe kunden i mål - hvad enten købet foregår online, eller leadet til slut overleveres til salgsteamet.

Det er i dag her, de fleste virksomheder skal sikre deres fortsatte indtjening og vækst. Men det kommer aldrig til at ske, så længe marketingindsatserne alene vurderes ud fra et omkostningsperspektiv.

Ledelsen og den øvrige organisation skal derfor være enige om, at ”digital” er lig med ”forretning”. Det vil sige, at digitalisering langt fra kun handler om udviklingsprojekter og nye teknologiske platforme. Der er i lige så høj grad behov for et dagligt, digitalt arbejde med virksomhedens salgsmodel. Men det kræver, at man som ledelse vender skråen.

Af marketingteamet kræver det til gengæld, at man begynder at arbejde som en profitskabende forretningsenhed, der tager ansvar for salget og forretningens indtjening.

Og ja, det kræver flere hænder. Det kræver nye kompetencer. Nye fokuserede og performanceorienterede arbejdsrutiner. Og det kræver, at den marketingansvarlige har råderum til at træffe hurtige beslutninger om prioriteringerne i den digitale kanal. Prioriteringer, der baseres på data, ikke på hverken 'synsninger' eller bestillinger fra diverse kollegaer i organisationen.

Og ja, det betyder større investering i marketing og i den digitale kanal. Men for virksomhederne er det jo heldigvis investering i forretningen i dag – som vil komme igen via øget omsætning og større markedsandele i morgen.

BRANCHENYT
Læs også