Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hybridarbejde har taget et kvantespring

Frihed til at arbejde hjemmefra i bytte for det faste skrivebord på kontoret. Det er en igangværende global trend, som er accelereret efter forårets lockdown.

Corona rammer verden

I halvfemserne var Lars Kolinds “spaghettiorganisation” hos Oticon et stort hit. Man arbejdede der, hvor den aktuelle opgave bedst kunne løses, og derfor havde medarbejderne ikke et fast skrivebord. Oticon buldrede frem og gik på fondsbørsen i 1995.

Nu har covid-19 sat turbo på en lignende trend. Forskellen til 1991 er teknologivante medarbejdere med videomødefaciliteter og adgang til digitale dokumenter i lommen.

I dag bliver “kontoret” slået op i køkkenet, stuen, sommerhuset, på terrassen eller i børneværelset.

Folk har vænnet sig til at arbejde hjemmefra, og mange har erfaret, at produktiviteten kan bevares.

Ifølge en undersøgelse fra analysehuset Gartner i april år, fortalte knap 230 HR-chefer, at mange medarbejdere ønsker alternativer til det faste kontor. Før covid-19 ønskede 30 procent at kunne arbejdeet andet sted, og det steg til 41 procent under nedlukningen. Hos halvdelen af HR-cheferne har fire ud af fem ansatte det ønske.

Ifølge Gartner har 74 procent af CFO’erne planer om, at flere medarbejdere skal arbejde permanent hjemmefra.

Hvad betyder det i praksis?

Ledige kvadratmeter er en uønsket omkostning, så kontorerne vil blive mindre, når der ikke skal være plads til så mange mennesker hver dag. Prisen for øget fleksibilitet bliver, at det faste skrivebord med plads til familiebilleder ikke er normen.

I stedet bliver kontorerne indrettet, så man vælger arbejdsplads til opgaven. Et lille rum til videomøder? En“stillekupe” til koncentreret skrivearbejde? Eller et bord i storrumskontoret med flere skærme til at arbejde med den kommende præsentation.

I mindre virksomheder vil medarbejdernes hjem typisk udgøre “stillekupéen”.

Virksomhederne kan så give medarbejderne godt videoudstyr og støjreducerende headsets, samt hævesænkeborde og ergonomiske kontorstole, så vi ikke ikke ser en voldsom stigning i rygproblemer.

Det virker i praksis

Hos Poly’s europæiske hovedkontor i Hoofddorp i Holland er vi 100 flere medarbejdere end skriveborde! Til gengæld giver bygningen masser af muligheder for vælge arbejdsplads efter dagens opgave.

Vi leverer high-end videokommunikation, så det ligger på rygraden at samarbejde med alle andre i organisationen, uanset hvor den enkelte befinder sig. Mange har nære kolleger, de aldrig har mødt fysisk, simpelthen fordi samarbejdet i vores globale organisation fungerer fint med videomøder og digital informationsdeling – med Microsoft Teams, Zoom og alle de andre løsninger, som de fleste kontor-danskere nu kender til.

Det hybride arbejdsliv tog et kvantespring på en tragisk baggrund af covid-19. Det bliver spændende, hvor vi kommer hen, når ønskerne om fleksibilitet og gode arbejdsforhold mødes med produktivitet, ny teknologi og innovativ lokaleindretning.

BRANCHENYT
Læs også