Debat

Ny pakkeafgift er en gave til Amazon

En ny afgift på danske pakker vil være konkurrenceforvridende, skidt for dansk e-handel og sende handel direkte i favnen på amerikanske Amazon. Er det dét, politikerne ønsker?

Foto: Bloomberg photo by Victor J. Blue

Aktuelt overvejes der fra politisk hold en ny afgift på pakker. Nu er nye afgifter aldrig en fantastisk idé, men her kan der meget vel blive tale om en ganske problematisk sag.

Det hele handler om, at staten i 2020 har støttet PostNord med 224 millioner kroner. Nu overvejer regeringen tilsyneladende at finansiere PostNords underskud ved at pålægge alle pakker afsendt i Danmark en ekstra afgift. Hvis det sker, er der tale om en særskat på danske e-handelsbutikker.

Det ville være konkurrenceforvridende og skidt for dansk e-handel, fordi det med stor sandsynlighed vil blive de indenlandske pakkeafsendere, der kommer til at betale afgiften og dermed finansiere støtten til PostNord.

Hvis det bliver sådan, vil en international mastodont som Amazon have sit på det tørre og få en konkurrencefordel, da der ikke skal betales afgift for pakker, der ikke er afsendt fra Danmark.

Det vil være et stort problem. Danske e-handlere er nemlig allerede i forvejen i benhård konkurrence med de udenlandske giganter. De klarer sig faktisk ganske godt, men det er klart, at konkurrencen ikke må blive for skæv, for så kan selv den dygtigste danske e-handler få store problemer. Ud fra enhver rimelighedsbetragtning er det ikke i orden, hvis det bliver sådan, at danske virksomheder indirekte skal være med til at finansiere, at for eksempel Amazon kan få billig distribution af pakker i Danmark.

Det er almen viden, at digitaliseringen har givet PostNord store udfordringer. Vi sender markant færre breve. Desuden har PostNord en udfordring med, at man fortsat skal fragte de såkaldte Kina-pakker, e-handelspakker fra Kina, ud til danskerne til uhørt lav betaling, hvilket allerede underminerer vilkårene for den danske e-handel.

Det var så udfordringen. Hvad er så løsningen? Vi skal i hvert fald ramme en løsning, hvor man ikke forringer dansk erhvervslivslivs konkurrenceevne. Løsningen skal også indebære, at staten undgår at skulle betale for postbesørgelsen, eller i det mindste får bragt sine udgifter til postområdet betragteligt ned. Hvis PostNord har udfordringer med økonomien i brevforretningen, må de meget lave portopriser på f.eks. kommerciel post sættes op. En mindre portostigning på tværs af alle breve ville kunne skabe samme indtægter, som det driftstilskud PostNord har modtaget i år.

For det er ikke rimeligt, at et statsligt driftstilskud til PostNord kan gøre virksomheden i stand til at dumpe priserne på konkurrenceudsatte områder. Her tænker vi eksempelvis på forretningsområder som logistik, fragtmandsvirksomhed og kommercielle breve, hvor PostNord konkurrerer med private virksomheder. Så kort sagt: Vi er imod overvejelserne.

Og vælger man at fastholde et driftstilskud for postbefordring, kunne man med fordel kontrollere prisen for det ved at sende opgaven i udbud. For der er allerede mange aktører på distributionsmarkedet, der ligesom PostNord er overenskomstdækkede og lever op til reglerne for at være registrerede post- eller distributionsvirksomheder i øvrigt. De kan i konkurrence med hinanden klare langt størstedelen af de opgaver, PostNord i dag skal have tilskud til. Der er flere aktører, der dækker hele landet.

Så kære regering: Vi foreslår, at I dropper overvejelserne om at indføre en særskat på danske pakker. Det skader den fri konkurrence på transportområdet. Det skader de danske e-handelsbutikker. Det er aldrig godt, men da slet ikke, når de store udenlandske aktører spiller en større og større rolle i Danmark.

BRANCHENYT
Læs også