En offensiv finanslov kan gøre os til digitalt foregangsland
Finansloven kan have stor betydning for, hvordan vi kommer ud af coronakrisen på. Og hvordan vi klarer os i fremtiden.
Når vi om nogle år kigger tilbage på coronakrisen, tror jeg ikke, at hæderen kun vil gå til de lande, der bedst fik styr på smittetrykket. Den vil – måske i endnu højere grad – gå til dem, der investerede klogt og kom styrket ud af krisen. Og efter min bedste overbevisning har vores lille nation lige nu en unik mulighed for at tage et digitalt tigerspring og gøre os selv til foregangsland. Den mulighed håber jeg, at vores politikere tager med i forhandlingslokalet, når den næste finanslov skal på plads.
Churchill sagde, at man aldrig må lade en god krise gå til spilde. Og det kunne ikke passe bedre på den situation, vi står i. Vi har på egen krop oplevet betydningen af velfungerende digitalisering. På arbejdspladserne, på skolerne, i sundhedssektoren. Og samtidig har vi fået demonstreret på bedste vis, hvordan vi kan handle hurtigt og omstille et helt samfund på ganske kort tid.
Vores ringe størrelse og den høje tillid, vi har til hinanden, giver os de bedste forudsætninger for hurtige omstillinger. Krydrer man det med vores veluddannede befolkning og veludviklede it-infrastruktur, er det opskriften på et enestående potentiale for digitalisering.
Finansloven for 2021 er for mig at se muligheden for at indfri potentialet ved at hæve ambitionsniveauet for digitalisering i Danmark. Ambitionen må ikke blot være at holde hånden under status quo. Vi må og skal sætte ambitionerne flere gear op. Og fokus bør være på de styrkepositioner, hvor vi som lille land kan stikke af fra feltet.
Et oplagt eksempel er sundhedssektoren, hvor vi allerede mere end bider både USA og Kina i haserne. Vi har mulighed for at koble en læge virtuelt op med patienter i hele landet og for at lave fjerndiagnoser. Hvorfor ikke investere i at styrke den position yderligere og vise vejen globalt for fremtidens digitale sundhedsvæsen? Det er der både penge og velfærd i.
Eller tag uddannelsessystemet. Hvorfor lade digitaliseringen stoppe ved at flytte den eksisterende undervisning over på Microsoft Teams? Hvorfor går vi ikke forrest og investerer i at udvikle fremtidens undervisning? Hvem siger, at skoleelever skal sidde fysisk sammen i klasselokaler hver dag og kun arbejde virtuelt, når der er en pandemi under opsejling? Der er et kæmpe potentiale for, at virtuel undervisning bliver andet og mere end en nødløsning.
Regeringen har i finanslovsforslaget sat en reserve på 9 mia. kroner af til ”genopretning af Danmark.” Man kan blive nervøs for, at disse penge blot bliver brugt på symptombehandling.
DI har omvendt foreslået en digital omstillingsfond på 15 mia. kroner frem mod 2030. Det er anderledes offensivt. Og jeg vil opfordre til, at man prioriterer pengene der, hvor vi som lille land kan skille os ud. Vi har alle muligheder, hvis vores politikere er visionære og undlader bare at lave en krise-finanslov. Hvis vi investerer rigtigt, kan vi komme styrket ud af krisen.
Philip Wiig