Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Præstationsmålinger giver bonus – men ikke nødvendigvis værdi

KPI'er kan fratage medarbejdere muligheden for at handle og tænke selvstændigt.

Jeg er fortaler for rationel, bæredygtig virksomhedsdrift. Derfor har jeg for længst afskaffet alle præstationsmålinger i form af KPI’er - key performance indicators - i vores forretning, selvom vi er en traditionel salgsorganisation. I min optik kan KPI’er drive medarbejdere til irrationelle handlinger, fordi de i højere grad vækker egoisten frem i os alle end fællesskabsånden. Med fællesskabet som brændstof kører virksomheder meget, meget længere på literen.

Problemet med KPI’er er, at de forvrænger arbejdslivet og den virkelighed, virksomheden navigerer efter. I salgsvirksomheder som vores, hvor kundebesøg er altafgørende for relationsopbygning, rådgivning og salg, måler man typisk på antal besøg hos en kunde og antal kontakter hos en kunde. Men mange besøg og mange kontakter skaber ikke nødvendigvis værdi – det gør tid. Tid til at snakke opgaven grundigt igennem og tid til at udforme den helt rette løsning til kunden.

De mest grelle tilfælde er, når præstationsmålinger indirekte inviterer til, at kolleger stjæler omsætning fra hinanden internt i virksomheden og dermed modarbejder fællesskabet. Har man som sælger ansvar for et bestemt distrikt, vil man ofte kæmpe hårdt for at lægge opgaver hos leverandører i eget salgsdistrikt, så man beskytter egen omsætning. Også selvom de mest oplagte leverandører til opgaven måske er at finde i et andet distrikt. KPI’er bliver stopklods for, at man til enhver tid vælger den rette leverandør med de rette kompetencer til at løse en bestemt opgave.

Jeg har endnu til gode at opleve en virksomhed, hvor KPI’er skaber værdi for alle på den lange bane. Derfor vil jeg opfordre til, at ledere udfordrer sig selv og organisationen på de opsatte målepunkter. Motiverer de til individuel succes frem for fællesskabets succes? Hvilke værdier bør virksomheden stå på, hvis man fjerner dem? Hvordan skal man som leder navigere, når der ikke er de velkendte kontrolparametre?

Kritikerne vil opponere mod manglende målepunkter, fordi man ikke kan sikre performance hos den enkelte medarbejder. Og de har en pointe. Derfor måler vi på det fælles mål, evaluerer på de teams, som opstår om forskellige opgaver, bruger tid på feedback og arbejder med læringen af processen. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at vores organisation arbejder efter blockchainprincippet. I en blockchain lærer systemer af sig selv og bliver dygtigere til at forstå.

Derudover er det min erfaring, at fraværet af KPI’er gør medarbejderne mere selvstændigt tænkende. Medarbejderne er trygge ved at sparre med hinanden, dele ideer og skabe noget nyt sammen. Fraværet afføder en synlig hjælpekultur, fordi man ikke er hinandens konkurrenter, men medspillere. Jeg skal i virkeligheden kontrollere meget mindre end før og kan fokusere meget mere på de næste strategiske skridt for virksomheden.

Tillid og samspil skal sættes over alt andet. Så får man et orkester, der lyder fantastisk godt. Det skaber stolthed, tiltrækker de rette kompetencer og giver en langt mere bæredygtig virksomhed på den lange bane.

BRANCHENYT
Læs også