Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Ryk hjemmekontoret ind på arbejdspladsen

Som virksomhed kan man med fordel lade sig inspirere af de mange videomøder med glimt af medarbejdernes hjem. Hjemmet bør rykke ind på kontoret.

Corona rammer verden
I min virksomhed har vi placeret en stor gynge i midten af vores åbne kontorfællesskab, der er fyldt med hjemlig hygge, fortæller dette indlægs forfatter.

Hvorfor er der så stor forskel på måden vi indretter vores hjem og vores kontorer på? Dette spørgsmål stiller jeg mig selv midt i den nye covid-19 hjemsendelsesbølge og deraf følgende mange online møder og smugkig ind i folks hjem. Her er der hyggeligt, hjemligt og en autentisk følelse af liv, som er helt fraværende på de kontorer jeg ellers så, da jeg kunne holde fysiske møder med mine kunder og samarbejdspartnere.

Det slår mig som noget af et paradoks, at mange moderne virksomheder på den ene side brander sig selv på diversitet og mulighed for kreativ udfoldelse og selvbestemmelse, men på den anden side glemmer selvsamme virksomheder den menneskelige faktor, når det kommer til det fysiske arbejdsmiljø på kontorerne. De er oftest designet med udgangspunkt i paradigmer om funktionalitet og effektivitet i stedet for mangfoldighed og hjemlighed. Konsekvensen er fremmedgørende, ensartede arbejdsmiljøer af beton, glas og stål.

Studier har vist, at lykke og produktivitet komplimenterer hinanden, når medarbejdere er glade, bliver de mere produktive. Det er altså god business at bruge alle tilgængelige midler, der kan bidrage til glade medarbejdere. Et oplagt middel er at designe arbejdspladser, der understøtter en mere personlig og hjemlig atmosfære.

Stål, glas og betons effektivitet

Måske er rationalet bag kontormiljøer i stål, glas og beton, at virksomhederne ikke vil lave arbejdspladsen for hjemlig, at medarbejderne ikke skal hygge sig. Tydeligt er det, at de fleste kontorbygninger med skinnende arkitekttegnede glasfacader afspejler effektivitet, nem rengøring og vedligehold, som taler til et modernistisk mantra om uendelig fleksibilitet og anonymitet, hvor medarbejdere er resourcer, som kan skiftes ud til enhver tid.

Men på den skala, der virkelig betyder noget, nemlig den daglige medarbejderoplevelse af arbejdspladsen, burde målet i stedet være at skabe miljøer hvor medarbejdere føler sig så meget ’hjemme’ som muligt, så de slapper af og føler sig selvsikre. Hvis medarbejderne føler sig på hjemmebane er de friere til at ytre sig, tænke kreativt og tage initiativ til de diskussioner, som rykker virksomhedens antagelser.

Vores medarbejdere (vores mest værdifulde aktiv) tilbringer en signifikant del af deres liv i de arbejdsmiljøer, som vi designer for dem. Det er derfor godt givet ud som arbejdsgiver at være bevidst om hvilke arbejdsgange og -kulturer, vi bygger ind i de fysiske rammer for arbejdet.

Jeg har været heldig at rejse meget f.eks. i Silicon Valley og her set fantastiske kontormiljøer hos nogle af verdens mest succesfulde virksomheder, hvor der bliver kælet for detaljerne for at få medarbejderne til at føle sig ’hjemme’. Jeg har også tilbragt en del tid på Nikes campus i Portland de seneste par år, hvor fokus også er på medarbejdervelvære. Et eksempel er den nyrenoverede Dan Fouts-bygning, hvor man allerede i indgangen befinder sig i et miljø, hvor man ønsker at tilbringe tid.

Designet imødekommer den enkelte medarbejders præferencer for arbejdsform, uanset om du ønsker at arbejde fra en cafe, en ’stue’ eller en af de mange forskellige arbejdsstationer, som understøtter fokuseret individuelt arbejde eller samarbejde. Overalt er varierede strukturer og farver omhyggeligt udvalgt og gennemtænkt, mens fraværet af lige linjer fremmer hyggelige og hjemmelignende ’skjulesteder’. Nikes identitet og værdier af sport og politisk bevidsthed er den gennemgående røde tråd, og illustreres af at der f.eks. kun er ’all gender’-toiletter. Man kan kun blive glad af at arbejde i den bygning.

Den københavnske følelse af hjemlighed

I min virksomhed har vi i en mindre skala arbejdet aktivt med at opnå en hjemlig atmosfære på vores kontor i København. Vi har designet vores kontor ud fra princippet om, at en arbejdsplads skal føles som ens andet hjem. De fleste af vores møbler er enten ’skræddersyet’ eller genbrug.

Vi har arvet køkkenudstyret fra en af vores medarbejderes bedstemor. Lamper og mødeborde er fra den lokale antikforretning, og vi har placeret en stor gynge i midten af vores åbne kontorfællesskab. Vores CEO’s gamle vinyl-samling og min gamle pladespiller byder vores gæster velkommen ved hoveddøren, og orientalske tæpper binder rummet sammen, som ’the dude’ ville sige. Medarbejdernes børn kommer ofte forbi og hænger ud efter skole, og idéen til gyngen stammer fra dem.

Designet af disse fysiske rammer for vores arbejde har hverken været nemt eller billigt, men resultatet af indsatsen er det hele værd. Vi bør gøre os umage med at skabe et fysisk arbejdsmiljø, som det er rart at tilbringe tid i, hvilket bidrager til, at vores medarbejdere sænker paraderne og er mere tilstede, til gavn for alle, både ansatte og kunder. Jeg vil endda argumentere for, at en inspirerende, varm og menneskelig arbejdsplads spiller en betydningsfuld rolle for tiltrækningen og vedligeholdelsen af meget dygtige medarbejdere.

Min anbefaling er derfor, at virksomheder skal gøre en større indsats og sætte en ære i at designe arbejdspladsen som virksomhedens hjem, der afspejler den relation, de gerne vil etablere til deres medarbejdere – og til besøgende udefra. Det bidrager til arbejdsglæde og produktivitet at lade de fysiske omgivelser understøtte følelsen af hjemlighed, tilstedeværelse og personlighed. Du kan jo starte med at stille dette spørgsmål til dig selv: ”Kunne vores medarbejdere bo i dette rum?”

BRANCHENYT
Læs også