Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Mediestøtten er med til at sikre dansk journalistik - ikke at avisen bliver leveret

Et modsvar til Peter Kjær Jensens debatindlæg.

Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier

Adm. direktør i Postnord Danmark, Peter Kjær Jensen, indleder sin replik her på Finans med det, vi alle kan være enige om: At det er politikerne, der bestemmer, hvordan fremtidens befordringspligt skal se ud.

Vi er også glade for, at Peter Kjær Jensen er enig med os i, at en pakkeafgift på danske e-handleres pakker vil være en indirekte støtte til udenlandske giganter som Amazon, og at det er den helt forkerte vej at gå.

Tak for den klare udmelding.

Men så leverer Peter Kjær Jensen ellers en række påstande om aktørerne og konkurrenceforholdene på det danske postmarked anno 2020.

1. Peter Kjær Jensen skriver: »Som så ofte før misforstår eller fordrejer vores konkurrenter og organisationer med særlige interesser fakta om Postnord

Nej. Som så ofte før informerer aktører på markedet om, at der er alternativer til den nuværende uholdbare situation. Danske Medier mener ligesom dansk erhvervsliv generelt, at såvel konkurrence som samarbejde er sundt. Det gælder selvsagt også på postmarkedet, som kunne have gavn af flere aktører end Postnord.

2. Peter Kjær Jensen skriver: »Og det har stået enhver frit at indsamle og omdele breve i Danmark. Det til trods har der ikke være reel interesse i at indsamle og omdele breve til de mindre befolkede områder fra andre end Postnord. Så hvis man efter ni år ikke er kommet i gang, synes jeg, at disse påstande klinger hult

Det passer simpelthen ikke, at interessen halter. Geografien og afstanden mellem husene er ikke problemet i vores lille land. De private aktører bringer med glæde både breve, magasiner, pakker og dagblade ud i hele landet - også hvis du holder på Christiansø eller langt inde i Tøndermarsken. De gør det endda på en søndag.

3. Peter Kjær Hansen skriver: »Danske Mediers egne medlemmer omdeler breve og pakker i Danmark, og modtager samtidig mange hundrede millioner kroner i årlig mediestøtte fra staten.« og »…har brugt statsstøtten til at opbygge sin egen brev- og pakkevirksomhed.«

Også denne påstand er usand: Den redaktionelle mediestøtte gives for at støtte dansk journalistik, uanset om mediet udkommer digitalt eller på print. Den støtte har intet at gøre med distribution, og den påstand er blevet manet i jorden gentagne gange. Slots- og Kulturstyrelsen, der tildeler den redaktionelle mediestøtte, har senest i maj 2020 over for Transportministeriet endnu en gang slået det fast.

Louise Brincker

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.