Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Mediestøtten er med til at sikre dansk journalistik - ikke at avisen bliver leveret

Et modsvar til Peter Kjær Jensens debatindlæg.

Adm. direktør i Postnord Danmark, Peter Kjær Jensen, indleder sin replik her på Finans med det, vi alle kan være enige om: At det er politikerne, der bestemmer, hvordan fremtidens befordringspligt skal se ud.

Vi er også glade for, at Peter Kjær Jensen er enig med os i, at en pakkeafgift på danske e-handleres pakker vil være en indirekte støtte til udenlandske giganter som Amazon, og at det er den helt forkerte vej at gå.

Tak for den klare udmelding.

Men så leverer Peter Kjær Jensen ellers en række påstande om aktørerne og konkurrenceforholdene på det danske postmarked anno 2020.

1. Peter Kjær Jensen skriver: »Som så ofte før misforstår eller fordrejer vores konkurrenter og organisationer med særlige interesser fakta om Postnord

Nej. Som så ofte før informerer aktører på markedet om, at der er alternativer til den nuværende uholdbare situation. Danske Medier mener ligesom dansk erhvervsliv generelt, at såvel konkurrence som samarbejde er sundt. Det gælder selvsagt også på postmarkedet, som kunne have gavn af flere aktører end Postnord.

2. Peter Kjær Jensen skriver: »Og det har stået enhver frit at indsamle og omdele breve i Danmark. Det til trods har der ikke være reel interesse i at indsamle og omdele breve til de mindre befolkede områder fra andre end Postnord. Så hvis man efter ni år ikke er kommet i gang, synes jeg, at disse påstande klinger hult

Det passer simpelthen ikke, at interessen halter. Geografien og afstanden mellem husene er ikke problemet i vores lille land. De private aktører bringer med glæde både breve, magasiner, pakker og dagblade ud i hele landet - også hvis du holder på Christiansø eller langt inde i Tøndermarsken. De gør det endda på en søndag.

3. Peter Kjær Hansen skriver: »Danske Mediers egne medlemmer omdeler breve og pakker i Danmark, og modtager samtidig mange hundrede millioner kroner i årlig mediestøtte fra staten.« og »…har brugt statsstøtten til at opbygge sin egen brev- og pakkevirksomhed.«

Også denne påstand er usand: Den redaktionelle mediestøtte gives for at støtte dansk journalistik, uanset om mediet udkommer digitalt eller på print. Den støtte har intet at gøre med distribution, og den påstand er blevet manet i jorden gentagne gange. Slots- og Kulturstyrelsen, der tildeler den redaktionelle mediestøtte, har senest i maj 2020 over for Transportministeriet endnu en gang slået det fast.

BRANCHENYT
Læs også