Debat

Jeg glæder mig til det gode liv for enden af den grønne regnbue

Jo hårdere vi arbejder for at få et bedre klima, jo før får vi det.

Jeg ved ikke med dig, men for mig har pisken aldrig været et effektivt motivationsmiddel. Helt fra barnsben har jeg strittet imod regler og forbud. Jeg afskyr at skulle indordne mig under regler, der gør mit liv svært og ukomfortabelt.

Derfor er jeg ked af, at samtalen om klimaomstillingen, som jeg er meget engageret i, er endt med at handle meget om regler. Vi taler om omstillingen som forbud, skatter og påbud. Klimaomstillingens retorik handler om, at mange af vores fornøjelser - at spise kød, tage på ferie, få nyt tøj - skal erstattes af afsavn, mådehold og samvittighed.

Det lyder jo bare ikke særlig sjovt!

Men faktisk er vores liv i dag jo ikke perfekt. Vi har masser af problemer, som mange af ændringerne i et grønnere samfund vil hjælpe os med. Hvorfor ikke tale lidt mere om det? Om den højere livskvalitet, der er for enden af regnbuen i et bæredygtigt samfund.

Lad mig give dig et eksempel.

I sommer havde vi næsten ingen sommerfugle i haven. Min lille datter på to år elsker sommerfugle, og jeg havde glædet mig til hendes begejstring, når de kom på besøg. Det gjorde de bare ikke. Når vi får små byskove, vilde haver og grønne tage i byerne, vil sommerfuglene og bierne vende tilbage.

Jeg glæder mig til den livskvalitet, min familie vil få i vores have, og den øgede mængde frugt og grønt bierne vil give os.

Mange af de 4200 danskere om året, der i dag dør for tidligt af luftforurening, vil være her og nyde det med os. Når vi får nedsat emissioner fra biler, brændeovne, industri og landbrug, vil statskassen spare 79 mia. kr. årligt, som i stedet for behandling af hjertekarsygdomme, bronkitis hos børn, astma, lungesygdomme og lungekræft kan bruges på at passe bedre på de ældre, få flere pædagoger i vuggestuerne og give bedre forhold på hospitalerne.

Det bliver vidunderligt.

Jeg glæder mig til at kunne passe bedre på min familie ved at få usynlige gifte ud af hjemmet. Det bliver befriende ikke at skulle bekymre mig om reduceret produktionsevne, fedme, kræft og allergi, som sættes i forbindelse med hjemmets elementer som møbler, gulve, maling, rengøringsmidler, cremer, legetøj og elektronik.

I dag har hvert tolvte par behov for fertilitetsbehandling for at få børn, og det er sat i forbindelse med hormonforstyrrende stoffer. Hvis jeg ubevidst har skadet min datter, så hun ikke kan få børn, vil jeg aldrig tilgive mig selv.

Men det er en jungle at holde styr på, hvilke konservesdåser, plastikopbevaring, skraldeposer - ja selv bagepapir - der er kemikalier i.

Jeg vidste ikke, at melanintallerkener kan være kræftfremkaldende, når de bliver varme, og at der er formaldehyd i limen i møblerne på min datters værelse.

Jeg glæder mig til lovgivning, der simpelthen gør det forbudt at snige giftstoffer ind i vores hjem. Det gør de 1,5 millioner danskere, som i dag lider af astma, allergi og overfølsomhed sikkert også, for de får øget deres livskvalitet betragteligt.

Jeg glæder mig til ikke at skulle tømme kælderen for vand og ødelagte ejendele efter skybrud og forsikringspriser som går op af samme årsag. Til ikke at bekymre mig om milliarder af klimaflygtninge fra de 40 pct. af verdens befolkning, som allerede nu mangler sikker adgang til rent drikkevand.

Danmark var et idyllisk lille land, da jeg voksede op, og jeg glæder mig til at få kål på min tids farligste udefrakommende kriser, så næste generation ikke står med aben. Den generation kan så i stedet nyde de 1 mio. dyrearter, som i dag er truet med udryddelse, og de kan opleve med egne øjne at dybe have, vilde skove og eksotiske dyr er verdens største vidunder.

Mine egne bedste oplevelser har været rejser ud i verden og det bliver så fedt at udveksle oplevelser med min datter og hendes venner, når vi har sikret, at oplevelserne stadig findes i deres tid.

Jeg glæder mig til roen i et samfund, hvor folk finder værdi inde i sig selv i stedet for fra købte ejendele. Med højere selvværd vil vi ikke behøve så dyre huse og biler og kan derfor arbejde mindre. Så har vi igen overskud til at smile til kassedamen og tale med vores børn.

Samfundsøkonomien vil bugne af overskud, når mange flere kan bidrage, fordi de ikke er syge med stress, og hvor flertallet er sunde og raske, fordi vi spiser naturligt. Det bliver vidunderligt! Lad os få den grønne omstilling sat på turbo, så vi kan komme over på den anden side af den hårde transition.

Lad os alle sammen skrue op for vores bidrag privat og på arbejdet så vi når dertil hurtigere. Der er trygt og dejligt på den anden side.

BRANCHENYT
Læs også