Serier

Distribution af koldt gods kan blive en glohed forretning

Covid-vaccinen er nøglen til verdens genåbning, men den udgør en massiv logistisk udfordring. Opgaven rummer dog også forretningsmuligheder.

Corona rammer verden
Christoffer Husted Rasmussen, dansk landechef og partner, Kearney

Siden verden lukkede ned i foråret, har de fleste af os haft en effektiv vaccine med i vores aftenbønner. Og med Pfizer og Modernas succesfulde tests af covid-vacciner tyder det på, at bønnerne er blevet hørt. Efterhånden står det dog klart, at vaccinen ikke bare er nøglen til genåbningen af verden, men også en af århundredets største logistiske udfordringer.

Det skyldes, at i hvert fald Pfizers vaccine skal opbevares ved minus 70 grader. Noget som de globale forsyningskæder på ingen måde er gearet til. I sidste uge slog Pfizer fast, at deres løsning på udfordringen som ventet er tøris. Men den model kommer med visse benspænd.

For det første fordi efterspørgslen risikerer at overstige udbuddet af tøris på globalt plan. Det kan hæve priserne markant. For det andet kræver produktionen af pakkerne, der skal indeholde vacciner og tøris, en snedig ingeniørindsats, da materialer som plastic og metal ved så lave temperaturer bliver lige så skrøbeligt som glas. Og for det tredje vil håndteringen af de ekstremt kolde forsendelser kræve ekstra uddannelse af logistikmedarbejderne, der skal håndtere pakkerne, som i sig selv udgør en sikkerhedsrisiko på grund af den lave temperatur.

Temperaturudfordringen bliver forhåbentlig mindre med tiden. Moderna meldte efter Pfizer ud, at deres vaccine skal opbevares ved minus 20 grader, og med tiden vil andre producenter givetvis kunne sikre mere hårdføre vacciner. Det ændrer dog ikke på kapacitetsudfordringen.

Her er tre transportformer i spil: Vejtransport, lufttransport og fragt til søs. Vejgodstransporten bliver uundværlig og kan blive rygraden i distributionen, hvis det bliver muligt at producere vaccinerne i Europa. Den løsning kan være attraktiv, idet luftfragtpriserne allerede er tredoblet sammenlignet med før covid-19. Endelig kan søtransporten vise sig afgørende, hvis vi ender i en situation, hvor lokal vaccineproduktion er vanskelig. Her meldte Mærsk i sidste uge, at man kommer til at stå for en del af vaccinefragten.

Hele setuppet har desuden en umiddelbar svaghed: Ser man etableringen af vaccineforsyningskæden som en engangsinvestering i forhold til covid-19, er der tale om en gevaldig udgiftspost. Hvis de store logistikspillere til gengæld sætter det lange lys på, giver investeringen nye forretningsmuligheder. Medicinalindustrien forventes snart at have innovativ medicin forbundet med gen- og stamcelleterapi klar til distribution, og også her er der markante kølebehov.

Danmark har verdensledende spillere inden for både logistik og medicinalindustrien, og med forventede vækstrater i sidstnævnte på op til 35 procent over de kommende år, kan distribution af ekstremt koldt gods altså ende med at blive en glohed forretning.

BRANCHENYT
Læs også