- Opdateret 20/10/2020 kl. 13:45
Riffelpatroner. Skamløst nedsat. Slå til i dag
Holde hovedet koldt på Black Friday? Er det ikke som at spise dybfrostpizza juleaften?
En våbenforretning i Sverige har været så venlig at sende mig en mail med Black Friday-tilbud. Det skal de have tak for. Hvis du er interesseret, skal du sige til, for min intuition siger mig, at der er nok.
Det gælder vist også de amerikanske højtalere, som en dansk netbutik lige nu har sat ned til 1.100 kroner. Kom frisk. De kostede senest 999 kroner - og 849 kroner for et par måneder siden.
Dele af detailhandelen leger i disse dage den årlige juleleg, hvor noget dyrt trylles billigt med en gul splash og ordet ”vanvidspriser”. Andre butikker leger med ved at tømme lageret for skæve størrelser og udgåede modeller og præsentere kuriositeterne som eksklusive tilbud. Og så er der de reelle forretninger og de reelle nedsættelser.
Psykologien i Black Friday Version Skandinavien er interessant. Detailhandelen iscenesætter en forestilling med den morale, at jo mere en forretning opfører sig som en konkurstruet marskandiserbutik, jo mere attraktivt er tilbuddet nok. Den går kloge forbrugere selvfølgelig ikke på. Men de kan omvendt ikke nære sig for at kigge i de virtuelle rodekasser, der er sat frem, og så går de alligevel ind i butikken - ligesom dumme forbrugere. Game over. Klokken den er mange og alle er taget til fange.
Op til den sorte fredag drager det ridende kavaleri af forbrugertalsmænd naturligvis ud og oplyser om de tangenter, der spilles på, når købelysten skal tændes op til julesalget. Det er godt. Alt mellem røremaskiner, højtalere og udhusdøre har vist sig at kunne sælges til en højere pris på Black Friday end før. Vær forberedt på a-l-t.
Men rådet om at holde hovedet koldt, som Forbrugerrådet hvert år hejser op i flagstangen, er alligevel sært bagvendt. Black Friday er konstrueret til det modsatte. Målet er at skabe den forestilling hos forbrugerne, at detailhandelen har inviteret til en fest, der er stukket af. I ren eufori røg det pure guld med over i rodekasserne. Hensynet til godt købmandskab er for et par dage suspenderet i en større sags tjeneste: Glæden. Stemningen. Festen.
Selve motoren i Black Friday er at få forbrugerne til at slippe håndbremsen. Hvis de holder hovedet koldt, er der ingen stemning som på et kræmmermarked ti minutter i lukketid. Nej. Tværtimod skal hfi-relæet gå af ren eufori. Dét er hensigten med fredagen.
I en våbenforretning nær Jönköping har de læst på lektien. Riffelammunition til jagt er normalt en pebret fornøjelse. Et skrald koster i omegnen af en halv pakke cigaretter. Så tænker man sig om, før man prikker huller i skydeskiver til det punkt, hvor skulderen beder om at komme hjem og ligge i sofaen.
Men i Jönköping er der Black Friday-tilbud. Hallo! Skarpe skud til langt, langt under halv pris. Altså i udvalgte kalibre ved nærmere læsning. Meget udvalgte. Så udvalgte at det svarer til at friste bilister med en rodekasse, hvor der er blinklys og forlygter. Altså fortrinsvis blinklys og forlygter til ældre årgange af Rolls-Royce.
God sort fredag.
Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.