Debat
BREAKING

Danmark, vær stolte af jeres innovationssystem og styrk det

Danmark har brug for et endnu stærkere innovationssystem for at kunne hamle op med teknologisk stærke landes ressourcer, skriver Hao Yin, der kom til Danmark fra Kina for 12 år siden.

»Det er nu, vi skal kombinere dansk erhvervsliv, forskning og høje klimaambitioner.« Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen i sin nytårstale.

Hun har ret. Danmark skal kunne klare sig i konkurrencen mod teknologisk stærke landes ressourcer, hvis vi skal overleve som hitech-nation. De stærke lande kan udvikle og producere teknologier på rekordtid. Derfor kræver det, at vores innovationssystem støtter udviklingen af nye teknologier.

Det gælder ikke kun for klimaambitionerne. Virksomhedernes støtte og adgang til den bedste forskning gør, at iværksættere og opfindere har mulighed for at udvikle sig og blive konkurrencedygtige. Det vil bonne positivt ud på bruttonationalproduktet og samtidig give små virksomheder chancen for at vokse og udvikle sig.

Jeg er kandidat i materialevidenskab fra Kina. Efter en ph.d. i materialekemi fra Aarhus Universitet blev jeg ansat i det nystiftede firma TEGnology, som jeg i dag er teknisk direktør for og medejer af.

Vi er et hitech-firma, der omdanner varme til strøm. I dag ender en masse energi som spildvarme. Bliver den omdannet til strøm, vil den kunne erstatte batterier i f.eks. radiatorer, termostater og trådløse temperaturfølere.

Men ny teknologi bliver lynhurtig til gammel teknologi, og derfor er det vigtigt, at vi i virksomhederne kan få adgang til den bedste forskning og dermed fortsat være en del af højhastigheds-udviklingen. Her har det danske innovationssystem hjulpet, i vores tilfælde innovationsplatformen LINX, der samtidig er en forening bestående af små virksomheder som vores, store verdensfirmaer og flere universiteter.

Vi har fået sparring og mulighed for at prøve vores ting af og udvikle dem i samarbejdsprojekter med nogle af de fremmeste røntgenforskere. Via LINX har vi blandt andet fået hjælp fra Aarhus Universitet og DTU, der opklarede, hvorfor vores første version af materialet blev nedbrudt ved høje temperaturer. Forskerne brugte synkrotronen Petra III i Hamborg, hvor en kraftig røntgenstråle testede vores materiale. Efterfølgende foreslog forskerne et alternativ, der består af de samme grundstoffer, men har en anden og mere stabil atomar struktur end det oprindelige.

Den forskning har vi ikke kapacitet til selv at gennemføre – det er tilmed vanvittigt dyrt at få sådan et projekt kørt igennem på synkrotroner med de allerbedste forskere koblet på.

Heldigvis satser Danmark netop på den støtte, bl.a. gennem Innovationsfonden. Et andet eksempel er forskersamfundet og instrumentcentret DanScatt, der formidler penge fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse med henblik på at give universiteter bedre adgang til synkrotron- og neutronforskning. Der er også andre innovationsplatforme på andre forskningsområder. Forhåbentligt kommer der flere i fremtiden.

Det er min overbevisning, at den innovation skal styrkes yderligere, da vi ser, hvor ekstremt hurtigt vores konkurrenter i andre lande kan rykke. Vi konkurrerer jo med resten af verden, da vores økonomi i høj grad er baseret på eksport af bl.a. videnskaber, teknologier og erfaringer. Her skal vi stå stærkt i forhold til f.eks. Kina, der er et teknologi-tørstigt land med et stort og ensartet marked. Dertil kommer, at Kina og EU efter syv års forhandlinger nu har indgået en aftale for europæiske investeringer i Kina - og omvendt.

Satsningen på opfindelser, udvikling og samarbejde er guld for Danmark. Det samme er den finansiering, der er nødvendig for, at små virksomheder som vores kan indgå forskningssamarbejder. Det er vi gode til i Danmark, og det er vi taknemmelige for. I praksis er innovationsplatformen stedet, hvor vi gnubber skuldre med andre virksomheder. På mange måder eksemplificerer en platform som LINX det, der er så exceptionelt ved det danske system.

Nok er vi hitech-virksomheder konkurrenter, men vi samarbejder og løfter hinanden i fællesskab. Og det at være i samme organisation som Novo-gruppen, Rockwool, Tetra Pak og DTU, Aarhus Universitet og Københavns Universitet samt universitetet i Lund og mange andre gør, at vi kan sige til kunder, investorer og partnere, at vi gennem samarbejdet har adgang til ”state of the art”, når det gælder forskning, udvikling og resultater.

Det er det, jeg mener, når jeg siger, at samarbejde, støtte og forskning er med til at bringe Danmark helt frem i førerfeltet på hitech-området.

Jeg mener, at hvis Danmark skal begå sig world-wide, skal vi holde fast i landets brede og varierede støttemuligheder, som bl.a. LINX og Innovationsfonden repræsenterer. Men det er også nødvendigt at udbygge støttemulighederne yderligere, så vi fortsat sikrer virksomheders adgang til de bedste forskere og deres ressourcer.

Fremfor alt skal staten holde fast i sin vilje til at fremme opfindelser og udvikle eksisterende produkter – og vi skal alle holde fast i den danske evne til at samarbejde. Den bringer os langt frem.

Som statsministeren også sagde: »Vi finder fælles løsninger«.

Læs også