Serier

Covid-19 kan forære os grøn transport

Et Danmark i corona-skjul har totalt ændret kørselsmønstrene i befolkningen. Det bør være en kærkommen håndsrækning til at foretage den længe ventede grønne omstilling på transportområdet.

Corona rammer verden

Det er let at få øje på de mange negative konsekvenser af covid-19. Men ser man grundigt efter, kan der også komme en række positive resultater ud af den lange periode med stilstand og afsavn. Vi så det i foråret med en række beretninger om positive klimaforandringer. Derudover har den britiske organisation Carbon Brief anslået, at den samlede globale udledning af CO2 vil falde med omkring 6 procent for hele 2020. Det er det største årlige fald i udledningen af CO2 nogensinde.

Senest har Danmark taget de første skridt mod en grøn omstilling på transportområdet, og min påstand er, at covid-19 har skabt en oplagt anledning for os alle til at skifte benzin og diesel ud med el ved den førstkommende lejlighed.

De fleste danskere har i knap et år arbejdet på en helt ny måde sammenlignet med tiden inden covid-19. Det har betydet, at bilen i perioder har samlet mere støv i garagen, end den har tilbagelagt kilometer på landevejene. Det samme har gjort sig gældende for danske virksomheder, hvor medarbejderne i stor stil har arbejdet hjemmefra og er mødtes med kunder og samarbejdspartnere via videomøder frem for at køre landet tyndt.


Den udvikling i sig selv kalder på en overvejelse om, hvorvidt tidspunktet nogensinde har været mere velvalgt i forhold til at skifte benzinbilen ud med en elbil. Både for private og for virksomheder. Den primære anke imod elbilen plejer at handle om rækkevidden. Altså hvor langt bilen kører på en opladning, og hvor ofte det dermed bliver nødvendigt at standse en køretur fra A til B.

Fakta er, at den gennemsnitlige danske bilist ifølge Danmarks Statistik kører 45,6 kilometer om dagen. Det betyder reelt, at 9 ud af 10 danskere kan komme til og fra arbejde i en elbil uden behov for en opladning undervejs. Tallet stammer vel at mærke fra tiden inden covid-19, og i og med at kørselsbehovet er mindre i dag, burde det alt andet lige være endnu lettere for danskerne at omstille sig til el.

Læg dertil, at alle nye elbiler kører over 200 kilometer på en opladning, og at danskerne ifølge den årlige Transportvaneundersøgelse fra DTU kun ganske sjældent kører så langt i bil. Faktisk har kun 0,6 procent af danskernes køreture de seneste 12 år været længere end 200 km. Dermed kan 99,4 procent af danskernes køreture klares uden en opladning undervejs.

Én ting er imidlertid situationen under lockdown, hvor samfundet står mere eller mindre stille, noget andet er tiden efter covid-19. Danskerne er i gang med at blive vaccineret og kan så småt skimte lyset for enden af tunnellen i forhold til at vende tilbage til et normalt liv. Men i hvor høj grad ender vi mon med at vende tilbage til tiden inden covid-19? Faktisk er der meget, der peger i retning af, at vores adfærd på en række områder kommer til at være permanent forandret.

For eksempel er det nærliggende at tro, at vi samlet set kommer til at rejse mindre. Det er stort set altid reaktionen, at turister prioriterer tryghed, sikkerhed og ikke mindst nærhed efter et terrorangreb. Mon ikke det samme gør sig gældende efter en global pandemi?

Det tyder også på, at mange danskere har genopdaget deres eget land og vil være fint tilfredse med at agere turister i Danmark. Derudover kommer flybranchen tættere på at udvikle bæredygtigt flybrændstof, hvilket meget vel kan gøre kør-selv-ferien mindre attraktiv. Og mon ikke de fleste af os nu har lært, at visse møder sagtens kan foregå på video og ikke nødvendigvis kræver et fysisk fremmøde?

Nok så vigtigt har de danske folketingspolitikere endelig fået skabt ro på området med en aftale, der gør det billigere at køre i elbil frem til og med 2030. I samme periode bliver det dyrere at køre i benzin- og dieselbiler, både hvad angår beskatning og den grønne ejerafgift. Dermed peger både sol, måne og stjerner i retning af, at danskerne i den kommende tid bør skifte til grøn transport.

Personligt har jeg besluttet at skifte min plugin-hybrid til en ren elbil ved familiens næste bilskifte. Jeg plejer at have et relativt stort kørselsbehov, men som oftest på Sjælland, og efter en nylig flytning har jeg kun otte kilometer på arbejde. Samtidig kan jeg konstatere, at teknologien og rækkevidden på elbiler buldrer fremad. Når der tilmed er både et økonomisk incitament og en klimamæssig gevinst forbundet med skiftet til elbilen, er det svært ikke at overgive sig.

BRANCHENYT
Læs også