Serier

Derfor skal du betale minusrenter i banken

Det kan, efter mange år med positive renter på indestående formuer, virke helt omvendt at skulle til at betale banken for at beskytte vores penge. Men det er måske slet ikke så mærkeligt, at bankerne trækker renter for det.

Negative renter

Listen over banker, som kræver negative renter samt reducerer beløbet for, hvor mange penge man kan have stående uden at betale negative renter, vokser og vokser. Negative renter er nok ikke væk i morgen.

Der har ellers været en lang tradition for, at man får rente af det indestående, man har i en bank. Banken har lånt dit indestående videre til andre og også sat nogle af pengene i centralbanken, hvor der indtil for nylig (i centralbankernes historie) har været positive renter. Udlån er forbundet med risiko, og derfor skal du og banken helt naturligt tjene penge på, at dit indskud lånes videre, det gælder stadig. Men nu er renten som bekendt negativ i Nationalbanken.

Egentlig har vi nok i århundreder betalt bankerne for at få passet på vores penge – vi har bare ikke set det, fordi vi samtidig har fået en renteindtægt. Den rente, man fik på sine indlånskonti, bestod egentlig af en renteindtægt fratrukket et gebyr for at få passet på sine penge. Tænk sig, hvis man fik en specifikation, hvor der stod: ”Du har betalt 1 procent i rente for at få dine penge opbevaret, men tjent 0,5 procent på at vi har lånt dem videre. Og så tjener vi også på, at du har et boliglån hos os, og derfor har vi ikke opkrævet så meget i gebyr for at opbevare dine penge.”

Der findes ganske mange eksempler på, at firmaer tjener penge på andre ydelser end hovedydelsen. Pølser og øl på fodboldstadion, popcorn i biffen, kaffemaskiner til spotpris mens det er kaffekapslerne, der giver profitten, reklamer på tv osv.

I banktilfældet har man som kunde værdi af at få sine penge opbevaret, og jeg ser det således: Tør du lægge 200.000 kroner kontant i dit hjem? Nej, heller ikke mig – jeg er bange for, at en indbrudstyv napper dem. Derfor har det en værdi for mig, at banken opbevarer og beskytter mine kontanter.

Der er sikkert skrevet en bog om, hvordan det begyndte. Jeg forestiller mig, at jeg står foran den første bank i verden. Jeg ville da rynke på næsen over, at de ville betale mig penge for at opbevare og beskytte mine penge. Og endda lade mig hæve dem, når jeg har taget hestevognen til Rom, hvor de også har en filial, jeg kan hæve penge i frem for at skulle plyndres af landevejsrøvere på min rejse.

Opbevaringen har en værdi, og det vil jeg gerne betale for. Nu har banker så tjent penge på at låne videre og andre forretninger med dig, men med de negative renter i Nationalbanken er det tilsyneladende ikke længere nok til at overskygge prisen for at opbevare. Negative renter tager lidt tid at vænne sig til og minde sig selv om, hvor stor værdien af at få opbevaret kontanter egentlig er.

Lad mig slutte af med en betragtning om kontanter i banken. Hvis du har mange kontanter stående i banken, fordi du regner med snart at skulle bruge dem – penge du er afhængig af – så lad dem stå kontant, det er helt fint. Æd de negative renter, du betaler for en værdifuld ydelse. Har du penge, du ikke har fået investeret, der nu er blevet til en mærkbar udgift for dig, er det bare at få dem investeret.

BRANCHENYT
Læs også