Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Husk hjertet, når du handler med virksomheder

Flere virksomheder end nogensinde før har i det forgangne år skiftet hænder. Finansielle processer og jura løber ofte med opmærksomheden undervejs, men transparent og empatisk ledelse en mindst lige så vigtig.

Christoffer Husted Rasmussen, dansk landechef og partner, Kearney

Da vi i Kearney i begyndelsen af december offentliggjorde opkøbet af det danske konsulenthus Prokura, bidrog vi til en imponerende trend. Gennem 2021 er der blevet handlet virksomheder som aldrig før. Hele 415 virksomhedshandler blev gennemført i Danmark i de tre første kvartaler, hvilket alene slog rekorden fra 2018, som lød på 382 handler. Det viser tal fra rådgivningsfirmaet Oaklins.

Som konsulent har jeg utallige gange rådgivet om virksomhedshandler. Det er en særlig disciplin, som kan være skelsættende. Ofte er det make-it-or-break-it-begivenheder, der ikke blot definerer en virksomhed, men også dens ledere. Når handlerne lykkes, er det typisk kulminationen på lange forhandlinger og grundig planlægning. Først herefter begynder det vigtigste arbejde: At høste synergierne mellem virksomhederne og udfolde handlens rationale.

For konsulentvirksomheder som Kearney og Prokura er medarbejdernes engagement afgørende i denne fase. De er vitale for succes. Som leder har det derfor haft min udelte opmærksomhed at undgå ubesvarede spørgsmål, og at vores talenter tynges af bekymringer. Set tilbage har jeg haft særligt fokus på tre ting:

For det første har ærlig og åben dialog defineret alt fra større orienteringsmøder til snakken ved kaffemaskinen. Medarbejderne har krav på klar besked, uanset om spørgsmål går på det strategiske rationale eller betydningen af opkøbet for den enkeltes karriere og dagligdag. Al forandring skaber uro, som er vigtig at få adresseret. Det er afgørende, at der er transparens om hensigten med opkøbet, og at alle kan se sig selv i visionen.

For det andet har det kulturelle match været essentielt, så Prokuras brand og forretningsmodel kan udvikle sig i samspil med Kearneys. Begge virksomheder er stærke på hvert sit område: Kearney som global strategisk rådgiver, Prokura som et af de ledende konsulenthuse inden for indkøb og forsyningskæder i Norden. Virksomhederne supplerer hinanden, og i samspillet kan der opstå en attraktiv værdiskabelse, der i sin essens giver et opkøb mening. Dette er der al grund til at værne om. Begge organisationer bidrager med noget unikt til hinanden.

Endelig kræver enhver opkøbsproces grundig forberedelse, minutiøs planlægning og stringens. Planer bør dog ikke være rigide og ufleksible. Uforudsete begivenheder opstår, og man skal være villig til at slippe tøjlerne en anelse, når det er det rigtige. Ud fra et talentperspektiv bør iveren efter at kunne svare på alle detaljer ikke overskygge det vigtigste: At skabe optimisme og begejstring ved hjælp af et godt narrativ. Med en effektiv eksekvering og et gennemarbejdet rationale er et opkøb livgivende for enhver organisation.

Christoffer Husted Rasmussen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.