Sådan gør Grundfos op med myten om kreativ destruktion
Grundfos, Danske Bank, A.P. Møller-Mærsk og DSV er alle eksempler på virksomheder, der har formået at gøre sig relevante i et marked, hvor ny teknologi og innovation i højere grad end nogensinde sætter dagsordenen.

For et par år siden fremlagde McKinsey en analyse, der viste, at gennemsnitslevetiden for en virksomhed i S&P 500-indekset faldt fra 61 år i 1958 til 18 år i 2011. Den samme analyse viste, at tre ud af fire virksomheder vil være ude af indekset i 2027.
Forklaringen er digitalisering. “Software eats the world” siger man, og derpå kan man godt forvente de klassiske fortællinger om de unge talenter, der gennem flid og en fornemmelse for ny teknologi skaber et helt nyt marked eller produkt, der sætter de etablerede spillere stolen for døren og på ingen tid har en værdi, der langt overstiger de tidligere markedsledere. Det seneste eksempel er Tesla, hvis værdiansættelse langt overstiger dens nærmeste konkurrenter med en markedsandel på over 20 pct.
For sådan er virkeligheden, ikke sandt? Det er kreativ destruktion. De unge og agile virksomheder, der udmanøvrerer og overhaler de gamle mastodonter.
Det kan godt være, jeg selv arbejder for en it-virksomhed med 40 år på bagen, men jeg er ikke overbevist om, at det kun er fødselsattesten, det drejer sig om.
Koryfæer som Grundfos, Danske Bank, A.P. Møller-Mærsk og DSV er alle eksempler på virksomheder, der for længst er ovre deres teenageår, og fælles for dem er - udover en høj alder - at de ikke er blevet ædt af software. I stedet har de formået at gøre sig relevante i et marked, hvor ny teknologi og innovation i højere grad end nogensinde sætter dagsordenen.
Gammel virksomhed - ungt mindset
Særligt hæfter jeg mig ved den historiske pumpevirksomhed Grundfos, der om nogen er hoppet på digitaliseringstoget og har gjort det til et konkurrenceparameter. En virksomhed med en helt anden fortælling om kreativ destruktion. Grundlagt lige efter Anden Verdenskrig i Bjerringbro var den med til at revolutionere og udbrede de bedste pumper i Danmark og senere hen globalt. Og hvad gjorde de, da internettet blev hvermandseje? Blev de overhalet indenom?
Nej. Grundfos har som så mange andre succesfulde virksomheder formået at videreudvikle og fokusere sin produktion og ressourcer på det, de er bedst til: I dette tilfælde at producere pumper. Men de er ikke stoppet der. De har vist, hvordan de gennem intelligent brug af data har formået at digitalisere alt omkring deres produkter. For konteksten og det, de gør med pumperne, er nemlig ikke 80 år gammel. Den er så ung, at den knapt har lært at kravle.
Og det er det, der er hemmeligheden. Hvis man ser på måden, virksomheden interagerer med sine kunder på, sit salg og evnen til at målrette sine tilbud til hver enkelt kunde, ser man, at Grundfos bærer en ung virksomheds mindset.
I samarbejde med Valtech har Grundfos formået at integrere en ny platform, der har digitaliseret og strømlinet den digitale kundeoplevelse og nedbrudt flere siloer, der før adskilte de forskellige opgaver. Lige fra udvælgelsen af den rigtige pumpe, bestilling af produkter og ikke mindst den digitale kunderådgivning. Det har resulteret i en digitalt integreret platform, der sætter kunderne i centrum ved tage dem i hånden, der hvor behovet er og tilbyde relevant læring om en specifik pumpe og dermed øge den personlige tilgang til selvtræning.
Tæt på kunderne
Hvad er så fremtiden for verdens førende pumpeproducent? Det er svært at sige. Men med det mindset, der er lagt for dagen, og det digitale fundament, ville jeg blive overrasket, hvis ikke Grundfos fokuserer endnu mere på den digitale kontekst fremover.
Han man først en gang set værdien i at udnytte de mange data, som egne forretningsområder leverer - og som Grundfos har formået at gøre i en årrække - er det min erfaring, at man helt naturligt er interesseret i at videreudvikle og bygge endnu mere effektive produkter fremover. Produkter og services, der igen føder tilbage med data og indsigter og giver nye måder at forstå, præcis hvad kunderne efterspørger og hvornår - og måske endda før de selv gør.
Uanset hvad viser dette, at gamle virksomheder godt kan lære nye digitale tricks - og at de helt sikkert også kan lære andre virksomheder, inklusive startups, hvordan man i stedet for at tænke på ny teknologi og data som en trussel i stedet kan se det som en mulighed, der kan drive ens virksomhed fremad.
Franck Attia