Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Motivgranskning er den grønne omstillings værste fjende

Vi skal OGSÅ hylde de virksomheder, som handler bæredygtigt ud fra forretningsstrategiske snarere end filantropiske motiver.

Stefan Brechling Larsen, Head of Lenovo Environmental Service Solutions EMEA

Er det handlingen eller motivet, der tæller? Det spørgsmål har optaget moralfilosoffer i århundreder, og mange af os kender nok også dilemmaet fra hverdagssituationer i vores eget liv.

Men når det kommer til bæredygtighed og virksomheders indsats på området, oplever jeg, at dilemmaet er blevet glemt i den offentlige debat. Her synes der at herske enighed om, at motivet er helt afgørende for legitimiteten af en virksomheds bæredygtige tiltag.

De skal være drevet af en vilje og lyst til at bidrage til den grønne omstilling, mens det er ilde set, hvis initiativerne udspringer af en ambition om at styrke brand og forretning. Det er for mig at se en skam, for det væsentlige er handlingerne og deres effekt, og det er dem, virksomheder skal stå på mål for.

For bæredygtighed er ikke kun det rigtige at gøre, det er også en forretningsmulighed og en konkurrencefordel, som mange virksomheder med fordel kan gribe – og stå ved, at de griber.

Hvor mange virksomheder tidligere så bæredygtighed som primært en omkostning eller risiko, er der nu sket en nærmest kopernikansk vending, hvor mange virksomheder ser på bæredygtighed som en kærkommen anledning til at gentænke og optimere forretningsmodellen. Dette skifte har været nogle år undervejs i takt med et større samfundsfokus på den grønne omstilling og er blevet forstærket af pandemien, som har gjort mange virksomheder mere agile, innovative og modige.

Det er også tilfældet hos Lenovo, hvor vi har fundet ud af, at vi med en langt højere grad af kundeinddragelse kan skabe løsninger, som både gavner os selv, vores kunder og klimaet. For når vi inddrager kunderne i udviklingsprocesserne af vores bæredygtige tiltag, kan vi ikke blot skræddersy løsningerne til deres behov, men også hjælpe dem med at profilere sig over for deres kunder som grønne, fremsynede virksomheder. Det både højner kundernes tilfredshed med os som producent og sikrer, at løsningerne rent faktisk bliver brugt i praksis. Hvilket selvfølgelig er den allervigtigste faktor for, at de reelt kommer til at gøre en forskel for klimaet.

Det gavner så at sige alle parter, når virksomheder kan kombinere evnen til at handle grønt med evnen til at tjene penge. Det mener jeg, at der er al mulig grund til at råbe højt om. Også selvom vores motiver ikke udelukkende er filantropiske, men derimod del af en forretningsstrategi.

Det betyder ikke, at der er tale om tom markedsføring, for selvfølgelig skal tiltagene resultere i reelle forbedringer for miljø og klima. For dels styrker vi den grønne omstilling, når bæredygtige initiativer skaber øget forretning, dels kan vi inspirere hinanden – virksomheder, det offentlige og forbrugere – til at handle mere bæredygtigt, når vi deler vores resultater.

Vi skal selvsagt fortsat bruge vores kritiske sans og gå i rette med effektløse indsatser. Men vi skal også acceptere, at det er okay at have flerfacetterede og komplekse motiver for at bidrage til den grønne omstilling. Når det kommer til klimaet, er det altså handlingen, der tæller – også hvis handlingen er led i en marketingkampagne og skaber grønne tal på både virksomhedens og klimaets bundlinje.

Stefan Brechling Larsen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.