Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

EU's dødsstød til benzinbiler overser vigtige nuancer

EU-landene har indgået en aftale, der endegyldigt sætter stop for salg af nye benzin- og dieselbiler fra 2035. Med aftalen undlader Europas klima- og miljøministre at forholde sig til bilers samlede klimaftryk og giver samtidig udviklingen af e-brændstof langt sværere kår. Det kunne ellers blive en potentiel gamechanger.

Christoffer Husted Rasmussen, dansk landechef og partner, Kearney

Fra 2035 er det slut med at sælge nye person- og varebiler med benzin- eller dieselmotorer i Den Europæiske Union. Det sker som led i EU-landenes ønske om at reducere CO2-udledningen med 55 pct. inden 2030 på vej mod klimaneutralitet i 2050.

Aftalen mellem Europas klima- og miljøministre indebærer, at CO2-udledningen i 2025 pr. solgte nye bil skal reduceres med 15 pct. i forhold til 2021. Herefter 50 pct.t i 2030 og 100 pct i 2035.

På overfladen kan det lyde som en god aftale for den grønne omstilling, men i substansen kan det diskuteres.

Vi kan alle blive enige om, at transport og bilisme bør udlede så lidt CO2 som overhovedet muligt. Men i aftalen fra EU måles biler kun på dén udledning, der kommer ud af udstødningen.

Som bekendt udledes der eksempelvis også CO2, når råstoffer til komponenter udvindes, når et køretøj samles på fabrikken, og når materialer engang skal genbruges og genanvendes. Den udledning bliver med aftalen ikke talt med. Og det er en fejl. For at fremme den grønne omstilling mest effektivt, bør klimaaftrykket opgøres gennem hele køretøjets livscyklus.

Dertil forlader vi os på lande, for at få materialer til elbilernes batterier, hvor det politiske klima og arbejdsforholdene ikke er uproblematiske.

Mens aftalen baner vejen for el-biler, hæmmer den samtidig udviklingen af andre klima-venlige teknologier. Den europæiske bilindustri har eksempelvis i årevis arbejdet på at udvikle CO2-neutralt syntetisk brændstof, e-brændstoffer, der nu får betydeligt sværere kår. E-brændstoffer er i dag for dyre til at være relevante, men dette forventes at ændre sig i takt med, at teknologien modnes og produktionen skaleres. EU lader desværre kun døren stå på klem for e-brændstoffer, som flere har vurderet, er nøglen til en grøn og bæredygtig person- og godstransport på tværs af kontinentet.

Ikke mindst for de mere end 320 millioner køretøjer, der allerede triller rundt på de europæiske veje i dag, og som aftalen ikke berører.

Hvis elektrificeringen af bilismen for alvor skal gavne miljøet, stiller det store krav til tilgængeligheden af grøn strøm. Dette varierer betydeligt mellem Nord-, Syd- og Østeuropa. Dertil vil aftalen tynge mindre velstillede egne af kontinentet økonomisk. Ikke mindst ift. at sikre forsyningssikkerheden og opladningsinfrastrukturen, der vil blive afgørende for mobiliteten.

Den grønne omstilling er den største udfordring i dag og de næste mange årtier. Men for at lykkes mest omkostningseffektivt, skal vores beslutninger være funderet i data og helhedsbetragtninger med blik for de vigtigste nuancer.

Christoffer Husted Rasmussen

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.