Energiforladte ledere er værdiløse
Positiv energi er vigtigt for medarbejdernes trivsel og evnen til at skabe resultater. Derfor er enhver leder ansvarlig for at bidrage med god energi til organisationen. Det starter hos lederen selv.
Alt for få ledere tager betydningen af energi seriøst og kategoriserer det i ofte som ”noget hokus pokus, som ikke er til at måle”. De begår en stor fejl.
Nok er energi en uhåndgribelig størrelse, men den findes alle steder, hvor der er mennesker, og energi har markant betydning for virksomhedens kultur, medarbejdertilfredshed, kundeloyalitet, resultatskabelse og værdiansættelse.
Energi smitter mere og hurtigere end nogen anden virus, og vi har hver især et ansvar for, hvilken energi vi bringer ind i de fællesskaber, som vi indgår i. Jeg har mange gange set, hvordan en leder på få minutter kan ændre stemningen fra god til dårlig eller den anden vej rundt.
Personligt tog det mig flere år at blive bevidst om min egen energi og dens påvirkningskraft, som har en tendens til at stige, jo højere op vi kommer i det ledelsesmæssige hierarki. Evnen til at arbejde med energi er derfor en vigtig ledelseskompetence, og som leder har du et udvidet ansvar for at smitte med noget positivt og løfte energien.
Er du derfor den type leder, som suger energi ud af rummet og dine medarbejdere, har du en alvorlig udfordring. I bedste fald er du værdiløs. I værste fald er du en langt større omkostning end tallet på din lønseddel. Ikke alene misbruger du din egen og andres ressourcer, du forhindrer også virksomheden i at få størst mulig værdi af de faglige og menneskelige kompetencer, der er til rådighed. Og du jager med stor sandsynlighed medarbejdere væk.
At bruge energien til at skabe gode og sunde rammer for både mennesker og forretning starter hos dig selv, og det fordrer både selvindsigt og evnen til at mærke. Ofte tror vi, at dét vi er gode til, også er dét, der giver os energi. Sådan er det ikke nødvendigvis, og da jeg for år tilbage begyndte at føre ”energidagbog”, viste der sig hurtigt et tydeligt mønster. Det betød, at jeg begyndte at planlægge min dag anderledes, og at der var arbejdsopgaver og mennesker, som jeg over tid sagde farvel til, fordi de drænede mig for energi.
I dag, hvor jeg selv både er direktør, hr-chef og pedel, er energien et vigtigt kompas, og det betyder bl.a., at der er opgaver og kunder, jeg takker nej til. Arrogant? Nej. Privilegeret? Ja, måske... Men ikke nødvendigvis nemt - og af og til må jeg finde alt mit mod frem. Imidlertid oplever jeg, at jo mere bevidst jeg er om min energi, jo mere positiv energi tiltrækker jeg, jo større overskud får jeg, og jo mere er jeg i stand til at udrette med langt færre ressourcer end tidligere.
For at skabe bæredygtige resultater og væredygtige organisationer må vi insistere på indsigt i både vores egen og medarbejdernes energi, og dernæst fordele arbejdsopgaverne på baggrund af den viden. De gange jeg har gjort det, har resultatet været markant: Øget effektivitet og øget arbejdsglæde.
Samtidig reducerer det antallet af ledere og medarbejdere, som bruger alt for meget tid på opgaver, som dræner dem for energi. Oveni købet resulterer det i flere mennesker, som efter en arbejdsdag har mere energi end da dagen startede. Det er sådan det bør være. Ikke i fremtiden, men nu.