Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Hold kursen – også når det stormer

Vi skal sikre ro om de særlige vilkår, der kendetegner vores rederier og danske søfolk, som tjener pengene hjem langt fra Danmark.

Hans Kristian Skibby, MF for Danmarksdemokraterne, erhvervs- & transportordfører

Lad mig sige det med det samme – jeg holder af skibsfarten.

Som knægt kiggede jeg på de store skibe og drømte om eventyr til søs. Som ung speditør har jeg set , hvor meget gods der hver dag flyttes på de blå landeveje, og i dag er jeg bare stolt over, at vi i Danmark er en af verdens største søfartsnationer, hvor flere skibe end tidligere har Dannebrog i hækken.

Vi har i Danmark store og små rederier, som i øjeblikket klarer sig særlig godt. Og selvom der muligvis er en afmatning at skue i horisonten, ser de ind i et år, som slår alle eksportrekorder.

Det er godt for rederierne og de mange ansatte til søs og på land, og det er godt for Danmark. Mange af vores danske søfolk - faktisk to ud af tre - bor uden for de store byer i provinsen fra Gedser til Skagen og er med til at skabe liv og omsætning i de områder af vores land, som ikke har så let ved at holde på unge og deres familier, fordi det er svært at få job. Det skal vi holde fast i – også fordi søfolk også er en stor gevinst lokalt den halvdel af året, hvor de ikke sejler, men er hjemme på landlov.

Derfor er det også enormt vigtigt for mig, at Folketinget har fokus på at udvikle – og ikke afvikle – skibsfarten i Danmark. Det betyder blandt andet, at vi skal sikre, at der står nok unge klar på kajen til at afløse de søfarende, der efter år til søs er klar til at gå i land. Men det betyder også, at vi skal sikre ro om de særlige vilkår, der kendetegner vores rederier og danske søfolk, som tjener pengene hjem langt fra Danmark, men heldigvis har deres hovedkontorer og bopæl og familier her. Det har leveret grobunden for, at Danmark trods sin beskedne størrelse i dag er en af verdens største og vigtigste søfartsnationer.

Som talentfabrik spiller vores stolte skoleskibe ’Georg Stage’ og ’Danmark’ en kæmpe rolle. Derfor er jeg glad for, at et politisk flertal har afsat penge til, at skoleskibene kan tage på to togter om året de næste par år. Rederierne står nærmest bogstaveligt talt klar ved landgangsbroen med kontrakter til eleverne fra skoleskibene, så det giver god mening at sikre fødekæden til skibsfarten med en fast bevilling til dobbelttogter på finansloven.

I skibsfarten er de også i fuld gang med at blive grønnere. Det er en bunden opgave, men det er samtidigt vigtigt for mig, at vi ikke straffer de rederier, der endnu ikke har noget grønt alternativ som f.eks. batterier til at drive skibet frem. Her tænker jeg blandt andet på Molslinjen, der med sine hurtigfærger er med til at binde landet sammen og sikre, at der er mere end en vej fra Sjælland til Jylland. De har pt. ikke nogen grønne alternative brændstoffer tilgængelige, så lige meget hvor højt vi skruer en afgift op, vil det ikke gøre dem grønnere. Det skal vi selvfølgelig tage højde for, når vi sidder på Christiansborg og udstikker reglerne.

Jeg kan godt lide Gnags og - når jeg bliver gammel – vil jeg kan sidde på en bænk, der hvor havet slår ind over molen. Og forhåbentlig stadig nyde, at Danmark er en stor stolt søfartsnation Det kræver, at vi holder kursen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.