Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Data og teknologi kan lette presset på sundhedsvæsenet

Vi har i dag adgang til uanede mængder af data om vores helbred fra sundhedsapps, der kan kvalificere behandling og optimere sundhedsløsninger.

Simon Sylvest

Vores sundhedssystem er udfordret. Operationer må udskydes på grund af medarbejderflugt, og vi har mere end nogensinde behov for at finde løsninger, der skaber tryghed og bedre forhold for patienterne og samtidig kan medvirke til at tage presset fra medarbejderne.

Samtidig har vi i dag adgang til uanede mængder af data om vores helbred fra sundhedsapps, der kan kvalificere behandling og optimere sundhedsløsninger. Derfor har vi behov for højere ambitioner, end hvad der er lagt op til i regeringens digitaliseringsstrategi. Vi har ikke råd til at gå glip af al den viden, og løsningen er et tættere samarbejde mellem sundhedssystem, private aktører og brugere.

”Not invented here”-syndromet er desværre udtalt i vores sundhedsvæsen i dag. Det er en systemisk tankegang, der er til skade for både de ansatte og alle os brugere, der har højere forventninger til ét af verdens dyreste sundhedstilbud. Og det klæder ikke ét af de mest digitaliserede lande i verden.

Brugen af data kan give større indsigt i målgrupper, der i dag er underprioriteret forskningen. Heldigvis sker der en hel del på området i øjeblikket, hvor blandt andet fænomenet FemTech vokser frem. Både herhjemme og globalt begynder der at dukke et væld af teknologivirksomheder op for at imødekomme kvinders behov, herunder intelligente assistenter og digitale klinikker, der monitorerer og guider i forhold til menstruation, fertilitet, graviditet og overgangsalder.

I vores digitale verden er data alt. Men på trods af mængden af data derude, er der stadig uligheder med hensyn til, hvem der har det, og hvem det gavner. Det handler om empowerment, hvor flere og flere vil have det bedste udgangspunkt for at engagere sig i egen sundhed. Vi ser for eksempel en tendens til, at personer, som lider af kroniske sygdomme, gerne selv vil være med til at ændre lidelsen og give data til forskning.

Det største potentiale ligger for mig at se i at skabe et mere symbiotisk forhold mellem forskere, det offentlige sundhedssystem og private aktører på den ene side og patienter og forbrugere på den anden. Forskning er afgørende for at informere og drive udviklingen af disse nye produkter. Men den information, som forbrugerne indsamler, har ligeledes potentialet til at danne en helt ny databank, til brug i fremtidens sundhedsforskning og sundhedsløsninger.

I regeringens nye digitaliseringsstrategi nævner de blandt andet, at bedre brug af sundhedsdata – herunder borgernes selvrapporterede data – rummer et stort potentiale for at øge behandlingskvalitet og -kapacitet i det danske sundhedsvæsen. Og de vil implementere en national guide til sundhedsapps, så borgere og sundhedsprofessionelle kan finde relevante apps, som de kan bruge i behandlingen.

Det er mange fine ord, som jeg håber, regeringen vil efterleve - i en noget mere ambitiøs form end digitaliseringsstrategien umiddelbart lægger op til. Et vigtigt indsatspunkt er, at der gøres op med “not invented here”-syndromet, for der er brug for større villighed til at bruge private løsninger i det offentlige. Det må handle om, at patienter får den bedste behandling. At stå fast på primært offentlige digitale løsninger er bagstræberisk og ikke i tråd med vores fælles ambition om et bedre sundhedssystem.

I sidste ende handler mit opråb om at demokratisere adgang til sundhedsløsninger, som vil gavne alle. For jo lettere det er at monitorere og rapportere vores sundhedsdata, desto mere anonymiseret data har vi. Hvis den data mere eller mindre gnidningsfrit kan bruges i et samspil mellem det offentlige og det private, vil det gøre os i stand til at optimere vores sundhedsløsninger. Det vil lette arbejdsbyrden for sundhedspersonalet, gøre vores behandling mere effektiv, give patienten større medejerskab og i sidste ende være billigere.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.