Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Sådan kan data blive din værste strategiske fjende

Det er en kæmpe fordel at kunne konkurrere på mange forskellige parametre. Men det kræver at din virksomhed kan håndtere og bruge data-kompleksitet konstruktivt.

Sanne Markwall, stifter & CEO, MakeMyStrategy

Data er en hjørnesten i vor tids hverdag. De afgør ikke alene fremtiden for tech-virksomheder som Google, Meta eller Apple, men er i stigende grad fundamentet for udviklingen i alle virksomheder.

Data er godt, data er sundt – som strategirådgiver går jeg ind for data (for nu at omskrive Sundhedsstyrelsens Søren Brostrøm). Men kun hvis data bruges rigtigt – til at gøre os klogere.

Hvis data derimod mest bruges til at bekræfte egne mavefornemmelser eller behov, kan de blive din værste strategiske fjende.

Øjnene der ser

I sommer faldt jeg over to undersøgelser, som understregede den udfordring. De to undersøgelser gav nemlig meget forskellige billeder af Danmark på samme tid.

Den ene var årets ”Global Gender Gap Report” fra World Economic Forum, som viste at Danmark indtager en trist 32. plads i verden, når det kommer til at udligne forskelle mellem kønnene - efter lande som Burundi, Barbados, Filippinerne, Namibia og Rwanda.

Den anden undersøgelse kom to dage senere fra Det Internationale Institut for Ledelsesudvikling (IMD). Den viste, at Danmark er det mest konkurrencedygtige land i verden - foran lande som USA og Singapore.

Hvis jeg ud fra de to rapporter havde spurgt min nabo: Går det godt i Danmark? Så ville svaret afhænge af, hvor meget min nabo går op i henholdsvis ligestilling eller konkurrenceevne.

Hvor meget kan vi rumme?

Jo, jo – siger du nu: Vi kan vel rumme flere ting på én gang?

Ja. Selvfølgelig. Virkeligheden er bare, at når vi som mennesker eller organisationer skal forholde os til mange af de globale, nationale eller lokale data, som er tilgængelige i dag, risikerer vi at fokusere på de forhold, som vi har mest lyst til – og ikke de forhold, som vi i virkeligheden burde agere på.

Frygten for kompleksitet giver dårlige strategier

Det selektive udsyn fungerer muligvis, hvis man er politiker. Men for en virksomhedsleder kan det forkerte fokus være fatalt.

For hvis du undgår kompleksiteten, misser du realiteten. Og misser du realiteten, mister du i bedste fald en masse nye indtjeningsmuligheder. I værste fald risikerer du at styre mod en blindgyde eller sætte din virksomheds liv over styr.

Løsningen er lige så nem at formulere, som den er svær at udføre: Brug din strategi til at gøre det komplekse mere enkelt.

I stedet for at frygte kompleksiteten og ignorere de data, du ikke ved, hvad du skal stille op med – så få dem samlet, systematiseret og indarbejdet som en del af bagtæppet for din strategi. Det giver mulighed for at træffe bevidste valg – og endda ofte evnen til at se nye muligheder.

Særligt vigtigt for danske virksomheder

Netop omfavnelsen af data-kompleksitet er særlig vigtig for mange danske virksomheder.

Når vi er blandt de mest konkurrencedygtige lande i verden, er det blandt andet fordi, vores virksomheder ikke kun er konkurrencedygtige på pris, men også på for eksempel design, service, viden, synergier, teknologi og bæredygtighed.

Det er en kæmpe fordel at kunne konkurrere på mange forskellige parametre. Men det kræver at din virksomhed kan håndtere og bruge data-kompleksiteten konstruktivt.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.