Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Et gammelt ordsprog kan hjælpe de mindste virksomheder i krisen

For at stå stærkest i krisetid skal ejerlederne i de små virksomheder sætte ind der, hvor de har størst mulighed for at afværge krisen – og det er i kerneforretningen.

Anders Hestbech

”Skomager bliv ved din læst,” lyder et gammelt ordsprog. Det betyder kort sagt, at hvis man er god til noget, skal man blive ved med det. Normalt kunne man udfordre moralen og spørge, om ikke modet til at gå nye veje også har værdi? Men når vi står midt i en krisetid, er det gamle ordsprog ikke så tosset.

Når den globale økonomi er under pres, er der kræfter på spil, som ingen af os kan påvirke. Derfor handler mit råd til de små virksomheder om at bruge kræfterne på at værne om kerneforretningen, fordi det er her, de har størst mulighed for selv at påvirke deres situation.

De mindre virksomheder holder gang i hjulene. Det er ofte dem, der serverer vores middag på den lokale restaurant, præsenterer os for udvalget af årstidens fisk i køledisken hos fiskehandleren eller anlægger træterrassen i baghaven, som vi ikke selv evnede at kaste os over. Men det er også mange af dem, som lige nu kæmper med at fylde ordrebøgerne og holde på kunder og medarbejdere. Samtidig slår krisen ekstra hårdt, fordi de typisk har mindre at stå imod med og ikke kan overleve, hvis kunderne udebliver.

For ejerlederne betyder krisestemningen højere arbejdstempo, faldende optimisme og økonomiske bekymringer som hverdagskost. Knap tre ud af fire mindre virksomheder svarer, at deres bundlinje i høj grad eller nogen grad er påvirket af det seneste halve års stigende priser (73 pct.). Det viser Købstædernes Forsikrings seneste erhvervsbarometer. Og flere end hver tredje virksomhed svarer, at de forventer et fald mellem 10-30 procent på bundlinjen (36 pct.).

Desværre har presset fået rekordmange virksomheder til at gå konkurs. I oktober var niveauet på sit højeste, og særligt byggeri, erhvervsservice, detailhandel og restauranter er hårdt ramt.

Værn om forretningen

At drive en virksomhed i turbulente tider gør det udfordrende at få hverdagen til at løbe rundt. Jeg har for nyligt talt med en restauratør, som mærker råvare- og energiprisstigningerne på forretningen. Han har skåret ned på antallet af retter på menukortet, slukket tre køleskabe for at spare på energien og forhandlet råvarepriser hos leverandørerne. Det løser ganske vist ikke alle udfordringerne i forretningen, men det er et eksempel på konkrete greb, hvor de små erhvervsdrivende kan tage situationen i egne hænder.

Jeg er overbevist om, at vores samfund efterlades fattigere, hvis både den lokale restauratør, fiskehandler og tømreren må dreje nøglen om.

Anders Hestbech

Det er forretningen, de mindste virksomheder skal værne om nu, hvor de er mest udfordrede. Tømreren, fiskehandleren og restauratøren skal værne om det gode produkt, de dygtigste medarbejdere og tilfredse kunder. Det betyder ikke, at de skal glemme økonomiske bekymringer eller ignorere omverdenen. I stedet skal de trimme kerneforretningen ved at forhandle priser med leverandøren, tilpasse deres egne priser ud mod kunderne, ikke risikere forsinket levering, spare på strømmen og finde på alternativer, som kan sænke udgifterne og få dem til at stå stærkere mod udfordringerne.

Jeg er overbevist om, at vores samfund efterlades fattigere, hvis både den lokale restauratør, fiskehandler og tømreren må dreje nøglen om. Som forbrugere kan vi gøre vores for at støtte de lokale erhvervsdrivende ved at tilvælge deres produkter og på den måde forhindre, at tomme forretningsvinduer spredes.

Hvis de mindste erhvervsdrivende samtidig holder fast i det, de gør bedst, og finder på løsninger, hvor de kan tilpasse forretningen i en krisetid, er jeg overbevist om, at chancen for at se dem på den anden side af krisen er større.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.