Snapchat får baghjul: Instagram har nu over 400 millioner daglige brugere
Med dobbelt så mange daglige brugere af de korte videosekvenser Instagram Stories har Instagram et kæmpe forspring i forhold til Snapchat.
Instagram, som er ejet af Facebook, har stor succes med en nyere funktion på det sociale medie, hvis omdrejningspunkt ellers er billeder. Videosekvenser af få sekunders varighed er blevet så populære, at Instagram Stories, som videoerne bliver kaldt, har over 400 mio. daglige brugere.
Det er dobbelt så mange som Snapchat, som mange egentlig vurderede Instagram Stories til at være en kopi af, da funktionen blev lanceret i 2016. Det skriver flere udelandske medier heriblandt CNN.
Snapchat har ifølge sit seneste regnskab for første kvartal af 2018 191 mio. daglige brugere. Året før lå det tal på 166 mio. brugere. Der er altså tale om en stigning på 15 pct. på et år. Men Instagram Stories har haft væsentligt mere fart på det seneste år.
Hver dag klikker over 400 mio. Instagram-brugere på deres venners eller idolers Instagram Stories, mens det for et år siden gjaldt 250 mio. brugere. Der er tale om en stigning på omkring 60 pct.
Ud over at lægge korte videosekvenser, som forsvinder efter 24 timer, op i Instagram Stories, kan man også tage et foto og putte et filter på, som eksempelvis viser placering og temperatur.
Fra lanceringen i 2016 tog det ifølge CNN kun Instagram Stories otte måneder at overhæle Snapchat i antallet af daglige brugere.