Erhverv
0

Tøjkoncern og supermarkedsgigant går sammen om salg af sportstøj

Et af tøjmærkerne i Besteller-koncernen indleder samarbejde med Wupti, som forsøger at blive en dansk konkurrent til Amazon i onlinehandel.

Jette Radich er chef for onlineselskabet Wupti som er del af dagligvaregiganten Salling Group. Foto: Stine Rasmussen.

Dagligvaregiganten Salling Group og et af mærkerne under modekoncernen Bestseller indleder samarbejde om at afsætte sportstøj til danskerne.

Salling Group driver bl.a. onlineselskabet Wupti, der arbejder for at få endnu flere leverandører til at lave nethandel via den portal. Blandt de nye samarbejdspartnere er mærket Only Play, som er del af Bestseller, der også rummer en lang række andre tøjmærker.

Dagligvaregigant
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.500 butikker i fire lande.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops - herrunder Wupti, Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carl’s Jr., Starbucks-kaffebarer og Fætter Br-legetøjs-butikker.
  • Koncernen er fuldt ejet af Salling Fondene,

Only Play vil via Wupti afsætte sportstøj i Skandinavien. Ifølge direktør Jette Radich, der i Salling Group, har opgaven med at få sat fart i Wupti, er det en fordel af få endnu flere mærker - og nu Bestsellers sportstøj - med.

»Nøglen til succes ligger i samarbejdet og i at koble sig på hinandens styrker. Det er vigtigt for mig, at vi hele tiden udbygger Wupti med flere varegrupper,« siger Jette Radish om samarbejdet. Hun fortsætter:

»Vores kerneforretning er fortsat elektronik, men derfra breder vi os gerne ud på platformen. Og her er sport og fritid interessant, så det er oplagt at få også tøj med.«

Besteller
  • En familieejet dansk modevirksomhed med hovedsæde i Brande. Ejes af adm. direktør Anders Holch Povlsen.
  • Rummer 20 mærker – bl. a. Jack & Jones, Selected, Vero Moda, Vila og Only.
    Sælger tøj på 70 markeder i Europa, Mellemøsten, Nordamerika, Latinamerika, Indien og Australien samt via onlinehandel.
  • Har ca. 2.700 butikker i 38 lande. Desuden afsætning via 15.000 andre forhandlere.

Only Play under Bestseller vil gennem Wupti forsøge at komme ud til endnu flere forbrugere inden for sportstøj.

»Vi er overbeviste om, at samarbejdet, ikke mindst på den lange bane, kan være meget gavnligt for både os og Wupti,« udtaler Peter Nørby, som er international sales manager i Only Play om Wupti-samarbejdet.

Det kommer netop som de store onlineportaler i moden fortsætter med at erobre salg og kunder. Den gælder bl.a. den tyske gigant Zalando, der netop nu har 170 nordiske – heraf en stor del danske – mærker, der udbyder tøj gennem platformen.

Zalando
  • Tysk onlinekoncern med hovedsæde i Berlin
  • Har salg af tøj og mode på 17 markeder i Europa
  • Over 15.000 ansatte fordelt på lokationer i Tyskland, Finland, Irland og Portugal.
  • Børsnoteret i Frankfurt.
  • Blandt de store aktionærer er den svenske Kinnevik-koncern og danske Anders Holch Povlsen i Bestseller-koncernen med hver 10 pct. af aktierne.

Tidligere købte Zalando ind hos mærkerne som en engroskunde. Nu indgås dog også partnerskaber, hvor modehusene kan bruge Zalando til at selv at sælge deres produkter og få dem markedsført samt distribueret.

Blandt partnere i dag er eksempelvis netop danske Bestseller samt sportsgiganten Adidas.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også