Serier

Supermarkedskoncern opgiver drøm om at blive Danmarks Amazon

Både Wupti, som er del af Salling Group, og nordjyske Cool Shop lukker deres digitale markedspladser, hvor andre virksomheder kunne sælge varer online.

Amazon-effekten
Den fynske erhvervsmand Niels Thorborg (i midtten) og adm. direktør Per Bank/th.), Salling Group som tidligere hed Dansk Supermarked, fortalte i maj 2015 på et pressemøde om millionhandlen med Wupti. Arkivfoto: Mads Hansen.

Dagligvarekoncernen Salling Group har de seneste par år haft store ambitioner om at lave en digital markedsplads som et dansk modsvar til den globale gigant Amazon. Den plan er lagt i skuffen. Istedet skal onlineselskabet Wupti tilbage til sin oprindelige forretning.

Salling Group overtog i foråret 2015 Wupti fra 3C Retail og dets fynske ejer Niels Thorborg for angiveligt omkring 300 mio. kr. I forbindelse med købet blev der lanceret store ambitioner om, at Wupti skulle være det danske svar på Amazon og dermed agere som markedsplads for især aktører her i landet, som vil sælge varer online.

For et år siden fik Wupti også ny chef, som hurtigt skulle løbe høj fart i den ambition, og der blev sat et fremstød ind for at få nye forhandlere på Wuptis markedsplads.

Men i forbindelse med omlægninger i koncernen for kort tid siden, som også betød nedlæggelse af 200 stillinger, er Wupti blevet forandret.

Nu skal den aktivitet atter fokuseres på onlinesalg af elektronik og hvidevarer, som Wupti også var kendt for, da Salling Group overtog virksomheden.

Storkoncern:
  • Salling Group driver butikskæderne Netto, Bilka og Føtex samt to Salling-stormagasiner.
  • Har ca. 1.400 butikker i Danmark, Tyskland og Polen.
  • Dertil kommer bl.a. en række onlineshops - herunder Wupti, Skagenfood, burgerrestauranter i kæden Carl’s Jr., Starbucks-kaffebarer og Fætter BR-legetøjs-butikker.
  • Koncernen er fuldt ejet af Salling Fondene, efter at A. P. Møller-Mærsk tidligere var med i ejerkredsen.
  • Adm. direktør er Per Bank og bestyrelsesformand Nils Smedegaard Andersen.

»Vi har lagt en digital strategi om, hvad vi skal satse på. Markedspladsen kunne nok på sigt blive en succesfuld drift, men på det niveau, hvor vi er nu, falder det bort til andre vigtige prioriteter med større potentiale og forbindelse til vores samlede forretning,« siger Thor Jørgensen.

Han er i topledelsen hos Salling Group direktør for supermarkedskæden, men har også for kort tid siden fået ansvaret for al e-commerce i Salling Group.

Wuptis markedsplads lukker om nogle måneder, så de danske selskaber, der udbyder varer ad den vej, kan omstille deres salg.

Også en anden dansk udbyder af onlinehandel, nordjyske Coolshop har lukket dets markedsplads, hvor virksomheder kunne afsætte varer. Det er sket med kort varsel i begyndelsen af september.

»Der er mange udfordringer ved at lave en markedsplads, hvor andre har kontrol over varerne. Vi har derfor valgt at fokusere på vores eget salg gennem Coolshop samt legetøjskæden Kids Coolshop, som vi er ved at bygge op,« siger Jacob Risgaard, marketingdirektør og medejer af det nordjyske selskab.

En af de virksomheder, der har brugt netop Coolshop som digital markedsplads, er den nordjyske handelsvirksomhed Nordic Publisher Group. Dér er adm. direktør Sune Madsen forundret og skuffet over, at Coolshop lukker markedspladsen med kort varsel, da det giver ham udfordringer med at omlægge salget.

Han mener samtidig, at for mindre e-handelskøbmand er det vigtigt med samarbejde. Sune Madsen siger:

»Jeg håber ikke, at Coolshop og Wupti er de eneste, der prøver sig med at etablere en markedplads. Jeg ser store muligheder, og tror måske at de to kæmper har båret sig forkert ad i første omgang.«

I Salling fastslår direktør Thor Jørgensen, at koncernen fortsat vil ekspandere med onlinehandel. Men det bliver i eget regi.

»Den store markedsplads med mange sælgere fungerer jo for en stor spiller som især Amazon. Måske er der også plads til en lille national markedsplads, hvor onlineforhandlere kan afsætte varer. Men det kræver en stor og helhjertet indsats,« siger Thor Jørgensen. Han fortsætter:

»Vi kunne måske på sigt have drevet en større forretning med en markedsplads hos Wupti, men det kræver tid og kapital. Det vil vi hellere lægge i vores andre aktiviteter og nye initiativer inden for også onlinehandel med dagligvarer.«

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også