Erhverv

Ny direktør sender Flying Tiger ud i onlinehandel

Efter millionunderskud og oprydning er detailkæden Flying Tiger Copenhagen klar til en ny storsatsning. Kæden vil sælge dens billige produkter i nethandel - for at styrke de fysiske butikker rundt om i verden.

Artiklens øverste billede
Martin Jermiin blev i foråret 2019 ny adm. direktør for detailkæden Flying Tiger Copenhagen efter tidligere bl.a. at have været ansat hos McKinsey. Foto: Gregers Tycho.

Onlinesalg skal puste ny luft under den danske detailkæde Flying Tiger Copenhagen. Målet er at få kædens ca. 1.000 butikker og den digitale nethandel til at hænge sammen.

Mens langt de fleste detailkæder for længst har sat fart i onlinesalg, har kæder med billige produkter - og såkaldt funshopping som Flying Tiger Copenhagen samt Søstrene Grene - holdt igen. I stedet har der været fuld fokus på de fysiske butikker.

Søstrene Grene har bebudet, at kæden i 2020 vil åbne for onlinesalg. Konkurrenten Flying Tiger Copenhagen kommer dog først. Kæden åbner i dag egen netbutik for kunderne her i landet. Målet er senere også at brede ud til mange andre lande rundt om på kloden, hvor Flying Tiger har butikker.

»Vores kunder er digitale, og hidtil har vi ikke kunnet tilbyde dem muligheden for online at købe de produkter, som vi præsenterer på sociale medier. En af grundene til, at vi har tøvet, er, at vi i vores dna vil skabe oplevelser og inspiration i butikkerne - frem for kun at sælge produkter. Det forsøger vi nu at bringe online,« siger adm. direktør Martin Jermiin.

Han overtog i maj 2019 ansvaret for Flying Tiger, der har kapitalfonden EQT som hovedaktionær. Det internationale detailselskab kom ud af 2018 med et underskud før skat på 586 mio. kr. og har det seneste år bl.a. haft fokus på at rydde op i netværket af fysiske butikker.

Et andet element i den konsolidering er altså online. Også selvom Martin Jermiin erkender, at netop nethandel er præget af store omkostninger til logistik og pakning, som kan være en hindring i salget af billige produkter.

»Der er sikkert mange, som vil regne på udfordringen i den type handel. Det er der også ved at sælge billige varer i fysiske butikker. Det vigtigste er at møde kunderne også digitalt. Så skal det andet nok komme til at virke, når vi får kundernes ønsker og indkøbsmønstre på plads,« siger Martin Jermiin.

Mens fri fragt har været en del af konkurrencen i den voksende nethandel, har storaktører som bl.a. Zalando valgt at indføre minimumskøb for at kunne få varerne leveret uden en fragtpris. Flying Tiger vil også fra begyndelsen indføre netop minimumskøb som krav for fri fragt.

»Det skal være bæredygtigt og økonomisk forsvarligt for både os og kunderne. Vi skal på den lange bane være, hvor kunderne er, og det er en kombination af butik og online.«

Flying Tiger indleder nethandlen på det danske hjemmemarked, og erfaringer herfra skal bruges til, at netbutikken også kan rulle ud i nogle af kædens 28 andre lande. Der arbejdes bl.a. med modeller, som kendes fra andre dele af detailhandlen om, at kunderne med tiden skal kunne hente varer, som er bestilt online, i de fysiske butikker.

2019 var et været et spændende og hårdt år i hele organisationen.

Martin Jermiin, adm. direktør.

Ifølge Marin Jermiin er strategien nemlig ikke, at onlinesalg skal stoppe udviklingen af nye fysiske butikker:

»Alt andet lige kan det faktisk styrke butiksudrulningen. Den samlede oplevelse for kunderne bliver mere tilgængelig med flere salgskanaler. Så det her vil ikke betyde færre butikker i fremtiden. Tværtimod.«

Flying Tiger Copenhagen er netop nu ved at afslutte regnskabet for 2019. Ifølge Martin Jermiin er kæden godt på vej i strategien om at vende udviklingen og øge salget i de eksisterende butikker. Det efter år, hvor væksten er hentet gennem nyåbninger.

Han vil dog ikke udbyde tallene, før regnskabet afleveres i foråret. Den adm. direktør siger:

»2019 var et været et spændende og hårdt år i hele organisationen for at få konsolideringen til at ske. Det virker. I forhold til planen om den sunde forretning ser det rigtigt ud. Det er vi glade for. Mere kan jeg ikke sige nu.«

Martin Jermiin fastslår at detailkæden Flying Tiger Copenhagen, som ligger i selskabet Zebra A/S, klarer sig bedre nu end i 2018. Foto: Gregers Tycho.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.