Erhverv

Cykelfirmaet Mate.bike er klar til at erobre verden med en større ejerkreds

Med en udvidet ejerkreds og kapitalindsprøjtning på 20 mio. kr. vil elcykel-firmaet Mate Bike bl.a. have bedre fat i USA, der er virksomhedens største marked.

Artiklens øverste billede
Københavnske Mate Bike blev stiftet i 2016 af søskendeparret Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michael. Foto: Pressefoto

Elcykel-virksomheden Mate.bike, der alene via crowdfunding har solgt 20.000 elcykler og i alt for mere end 160 mio. kr. i 80 lande, udvider ejerkredsen med en gruppe udenlandske investorer.

Den ny investorgruppe består af fem personer fra London, Californien og Hongkong, der nu træder ind i ejerkredsen sammen med søskendeparret Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michael, som stiftede Mate Bike tilbage i 2016.

Blandt investorerne er den London-baserede finansmand Kushal Kumar.

»Markedet for individuel, bæredygtig transport udvikler sig hastigt, og Mate.bike vil blive en markant aktør i den sammenhæng. Vi er svært begejstrede for at skulle arbejde sammen med det dygtige team i København, og forhåbentlig vil vi sammen lykkes med at udbrede den danske cykelkultur til et bredt, globalt publikum,« udtaler Kushal Kumar.

Desuden er Kaarthik Subramani, der bl.a. har siddet i bestyrelsen i Fitness World, været senior vice president hos Arla Foods samt arbejdet 16 år med marketing hos Unilever, også blevet en del af ejerkredsen.

Mate Bike. Foto: PR

De nye investorer skyder lige over 20 mio. kr. ind i virksomheden, der ifølge Julie Kronstrøm Carton og Christian Adel Michael er værdisat til 200 mio. kr.

Pengene falder på et tørt sted, for Mate.bike har kæmpet med underskud og en negativ egenkapital, der ifølge selskabets revisor skabte tvivl om den fortsatte drift.

Med en større, international ejerkreds er planen, at de små lokaler på Vesterbro i København skal udvides med et USA-kontor, og i den nærmeste fremtid skal et samarbejde med det italienske modefirma Moncler bruges til at fremvise en limiteret udgave af cykelmodellen Mate X under årets modeuge i Milano den 19. februar.

»Der har været fart på de seneste par år, og vi har solgt flere cykler, end man som ung virksomhed turde håbe på. Men de tusindvis af ordrer fra hele verden har også medført en lang række udfordringer i forhold til produktion, kundeservice, logistik, toldregler med videre, og vi har bl.a. måttet rykke en del af produktionen fra Kina til Taiwan på grund af handelskrigen,« fortæller Julie Kronstrøm Carton og fortsætter:

»Foruden at producere og levere de mange tusinde cykler, har vi lagt meget energi i at strømline hele vores setup og styrke den interne organisation, så vi nu er klar til at tage springet fra start-up til scale-up.«

Fremadrettet venter en lancering af en helt ny model: Verdens første SUV-elcykel. Efter planen sker det i andet halvår af 2020.

»Med modellen Mate Classic satte vi skandinavisk rekord i crowdfunding, og Mate X sidder tungt på den europæiske rekord. Mon ikke Mate SUV nupper verdensrekorden - vi kigger i hvert fald ind i et spændende år,« lyder det fra Christian Adel Michael.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.