Erhverv

Lego har verdens bedste omdømme på en ny liste

Den danske legetøjskoncern får i 2020 placeringen helt i top i en årlig analyse, der måler 100 globale virksomheders omdømme.

Lego, der har salg over hele kloden, ryger fra en pladssom nummer to helt i front på en global omdømme-måling. PR-foto.

Lego ligger aktuelt nummer et i verden blandt de mest velrenommerede virksomheder.

Det fremgår af en årlig, global undersøgelse, RepTrak-100, som Reputation Institute står bag.

Den rangerer her Lego-koncernen som den mest ansete virksomhed i verden målt på omdømme. Den danske legetøjskoncern kommer ind foran Disney og Rolex.

Adm. direktør Niels B. Christiansen hos Lego er ikke overraskende meget glad for resultatet af årets undersøgelse. I fjor blev Lego rangeret som nummer to – men har været med i top 10 de seneste 10 år. kommenterede resultaterne:

»Vi er beærede og ydmyge over at blive rangeret som det mest ansete firma i verden i RepTrak-undersøgelsen,« udtaler Niels B. Christensen i en pressemeddelelse.

Han peger på, at medarbejderne i den danske koncern, som har opgaven med at træffe de rette beslutninger – store som små - skaber selskabets omdømme.

Reputation Institute måler gennem RepTrak-analysen, 100 globale virksomheders omdømme gennem undersøgelse blandt 80.000 forbrugere i 15 lande. Spørgeskemaet omfatter syv forskellige områder – bl.a. produkter, innovation, arbejdsplads og lederskab.

Adm. direktør Kylie Wright-Ford, Reputation Institute, fremhæver i en pressemeddelelse, at Lego alle de seneste 10 år har været med blandt de 10 mest anerkendte selskaber på listen.

»Omdømme er en balanceret handling mellem at gøre og sige det rigtige. Lego er et eksempel på, hvordan man gør det målrettet og konsekvent,« mener Kylie Wright-Ford.

Det amerikanske erhvervsmedie CNBC skriver, at Lego i årets undersøgelse scorede 78,9 ud af 100 mulige point, mens Disney som nummer to fik 78,1. På de næste pladser kommer Rolex, der var nummer et i år, samt Ferrari og Microsoft.

I januar blev Lego målt på en anden liste - nemlig fra Brand Finance, som måler forskellige kendte varemærker værdi. Der kunne Lego ikke fastholde sin plads som nummer 302 på listen i 2019 og gled ned som nummer 313 med en markedsværdi på 6,6 mia. dollars eller omkring 45 mia. kr. På de tre topplaceringer hos Brand Finance ligger Amazon, Google og Apple.

BRANCHENYT
Læs også