Serier

Mangemillionærs "Ole Opfinder"-firma er gået konkurs

Det danske firma Vintage Cloud havde håbet at få hul på et milliardmarked. Men nu har coronakrisen skubbet virksomheden ud over kanten.

Corona rammer verden
Ivan Bjerg-Larsen, der er kendt som en business angel, har nu måttet et firma gå konkurs. Foto: Mik Eskestad

Coronakrisen er begyndt at kræve sine første ofre blandt danske virksomheder.

Det har nu ramt mangemillionæren og business angel Ivan Bjerg-Larsen, der må se ét af sine selskaber gå konkurs.

Det handler om Vintage Cloud, der digitaliserer film fra gamle arkiver, og hvor Ivan Bjerg-Larsen var hovedaktionær og bestyrelsesformand.

»Vintage Cloud har et fantastisk produkt. Desværre var der pt. ingen, der havde interesse i produktet,« skriver Ivan Bjerg-Larsen i en mail om konkursen, der kommer efter et samlet underskud på knap 17 mio. kr. de seneste to år.

Ivan Bjerg-Larsen har en egenkapital på 154 mio. kr. i sin koncern IBL Group, der har ejerandele i lang række virksomheder, heriblandt tøjmærket Noa Noa, Svaneke Is og Nupo.

Ivan Bjerg-Larsen har skudt et tocifret millionbeløb i Vintage Cloud, men forsøgte til sidst at finde en ny ejer.

»Vi var meget tæt på at have fundet en løsning, hvor vi kunne undgå konkursen. Aktionærerne havde accepteret ikke at få penge for aktier, ligesom de afskrev deres tilgodehavender. Vækstfonden spændte desværre ben, så jeg så ingen anden udvej,« skriver han.

Vækstfonden var med som långiver for Vintage Cloud og oplyser, at den ikke kommenterer konkrete sager.

Advokat Nicolai Dyhr fra Horten er blevet udpeget som kurator for konkursboet efter Vintage Cloud. Han kalder Vintage Cloud for en »rigtig Ole Opfinder-virksomhed«, der har skabt et markedsledende og anerkendt produkt ude i verden.

»Problemet er bare, at salget er gået for langsomt. Ejerne stod til sidst med et valg om at investere flere penge i virksomheden eller lade den gå konkurs. Så kom coronavirus. Det gjorde udslaget. Ejerne turde ikke fortsætte, og konkursen er en effekt af den nuværende krise,« siger Nicolai Dyhr, der fortæller, at især Spanien og Frankrig var store markeder for Vintage Cloud.

Kuratoren kalder konkursen trist, fordi Vintage Cloud ifølge ham var i stand til at skabe vækst og arbejdspladser i Danmark og Holland, hvor Vintage Cloud har et søsterselskab.

Kunderne tæller typisk institutioner som filminstitutter, indehavere af rettigheder til film og virksomheder, der yder service til filmbranchen.

»Jeg håber helt klart at sælge aktiverne i konkursboet videre. Så vidt muligt i en samlet enhed. For det er en skalerbar virksomhed, der allerede er globalt orienteret. Jeg kunne godt se en international køber for mig, der ser potentialet og vil skyde et tocifret millionbeløb i Vintage Cloud og virkelig få virksomheden op at flyve,« siger Nicolai Dyhr.

Ifølge salgsmateriale, der er udarbejdet om Vintage Cloud, er 90 pct. af alle stumfilm fra før 1929 gået tabt, mens 50 pct. af alle film med lyd fra før 1950 er væk for evigt.

Kun 5 pct. af film fra arkiverne er blevet digitaliseret, og det efterlader 200 millioner timers filmarkiver, der ikke er blevet digitaliseret. Det er dem, som Vintage Cloud håbede at få fat på. Et marked, der vurderes at være i milliardstørrelsen, hvis det altså lykkes at få hul på det.

Læs også