Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Jysk: 2.000 butikker er lukket rundt om i verden

Store danske detailvirksomheder som Jysk, Ecco, Pandora, Bestseller og Flying Tiger taber lige ny stor omsætning, da mange af butikkerne i Europa og andre steder er lukket.

Corona rammer verden
Jysk-kæden har butikker i 52 lande. Arkivfoto: Jesper Olesen.

Flere danske detailkæder er yderst aktive på de globale markeder. Det gør ondt lige nu, da butikkerne i mange lande må holdes lukket som konsekvens af coronakrisen, og dermed er omsætningen banket i bund.

Flere lande har indført skrappe restriktioner for at stoppe spredningen af coronavirus og krævet, at alle detailbutikker bortset fra mad og medicin skal holdes lukket. Andre steder er der dikteret delvise lukninger – som her i landet hvor shoppingcentre er omfattet.

Hos den danske Jysk-kæde med op mod 2.900 butikker i 52 lande er status fredag formiddag, at en stor del af dem er lukket.

Dynekæden
  • Detailkoncernen Jysk har eksisteret siden 1979, da afdøde dynekøbmand Lars Larsen åbnede den første butik.
  • Driver knap 2.900 butikker i 52 lande.
  • Koncernen har hidtil været delt i to selvstændige selskaber som netop nu slås sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal og Jysk Nordic, som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • 200 af Jysk-butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det er lige fra Island, de baltiske lande og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.
  • Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, der har stifterens søn, Jacob Brunsborg, som bestyrelsesformand.

»Vurderingen er, at aktuelt holdes op mod 2.000 af de ca. 2.600 butikker, som vi selv ejer rundt om i verden, lukket. Krisen er hård for alle detailhandlere, og den har bestemt stor negativ betydning for vores forretning lige nu,« siger kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen, Jysk.

Sort set alle andre danske detailkæder er på samme måde ramt af salgsdyk og butikslukninger. Med udenlandske butikker er f.eks. Flying Tiger Copenhagen, Pandora og Bestseller ramt af lukninger på forskellig vis i landene.

Hos skokoncernen Ecco med over 2.000 egne butikker globalt skriver adm. direktør Steen Borgholm i en meddelelse på selskabets hjemmeside, at det er besluttet at lukke alle butikker i Europa, USA og Canada indtil videre. Det sker for at beskytte kunder og ansatte i en tid med coronavirus.

Skokoncernen
  • Ecco Sko A/S er en dansk skoproducent med hovedsæde i Sønderjylland samt produktion og aktiviteter i en lang række lande.
  • Familiejet koncern stiftet i 1963 i Bredebro af Birte og Karl Toosbuy.
  • Deres datter, Hanni Toosbuy Kasprzak, er i dag bestyrelsesformand.
  • Omsatte i 2018 for 9,8 mia. kr.
  • Har salg i 99 lande og 2.250 egne butikker rundt om på kloden.
  • Skosalget fordelte sig i 2018 med 41 pct. i Europa, Mellemøsten og Afrika, 36 pct. i Asien og 23 pct. i Nordamerika.

Han understreger, at Ecco fortsat holder fart i skosalget via onlinehandel og åbne butikker i de øvrige verdensdele.

Indtil videre holder Jysk fortsat butikker åbne, hvor det er muligt. Det gælder bl.a. i de skandinaviske lande – herunder Danmark, hvor der i denne uge kun er blevet lukket citybutikker placeret i shoppingcentre.

»I en typisk Jysk-butik er der sjældent mange kunder samlet på lidt plads, og vi har selvfølgelig indført alle de nødvendige tiltag ud fra myndighedernes anbefalinger i de butikker, som er åbne,« siger Rune Jungberg Pedersen.

Som alle andre i detailhandlen arbejder Jysk dagligt med at justere forretningen og planerne efter udviklingen i krisen. Det gælder bl.a. vareforsyningen på dens store logistikcentre, hvor der indtil nu er kommet flere varer ind, end der sendes ud.

På samme vis har Jysk udsat åbningen af butikker på den danske koncerns næste, nye marked – nemlig Rusland, hvor der ellers var planlagt en række tiltag omkring dette i april.

»Som meget andet er det udsat, indtil vi ved, hvornår tingene ser anderledes ud. Som for alle andre er uvisheden den svære faktor at planlægge efter. Men vi er alle i samme båd og skal så sikkert på den anden side,« siger kommunikationsdirektøren hos Jysk.

BRANCHENYT
Læs også