Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Digital platform vil stoppe den økonomiske blødning fra de små butikker

Forretningsgaderne og torvene i de små byer er stadig tomme, men den digitale handelsplatform Vielskervoresby.dk vil forsøge at redde lokalbutikkerne fra at måtte dreje nøglen om under coronakrisen. Og indtil videre er der taget godt imod initiativet.

Corona rammer verden
Ny digital handelsløsning vil hjælpe med at forhindre, at coronakrisen ikke udløser alt for mange konkurser og ophørsudslag blandt landets små forretninger i de mindre bysamfund. Arkivfoto: Martin Lehmann Under fraværet af gadekunder, vil den digitale løsning Vielskervoresby.dk hjælpe med at opretholde en vis omsætning til butikkerne. Arkivfoto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Nedlukningen af Danmark har givet økonomiske vanskeligheder i så godt som alle dele af erhvervslivet.

Og for særligt de lokale, mindre virksomheder, der oftest ikke har kapital på kistebunden til at dække de faste udgifter til bl.a. husleje og løn, så er det nuværende fravær af kunder og omsætning blevet en balance på en knivsæg om overlevelse.

Men coronakrisen har også sat skub under sammenholdet i Danmark på flere helt nye måder.

Jan Mejlkjær, som til daglig driver et digitalt markedsføringsbureau, har sammen med makkeren Casper Husted stiftet den digitale handelsplatform Vielskervoresby.dk, der skal hjælpe de lokale butikker i de mindre bysamfund.

Vi er gode til at udvikle digitale løsninger, og det er den måde, vi kan bidrage under coronakrisen.

Jan Mejlkjær, medstifter af Vielskervoresby.dk

En idé, de egentlig havde haft i et stykke tid som et modsvar til truslen fra og udviklingen hen imod øget nethandel, hvor de mindre forretninger tit bliver hægtet af.

»Grundidéen havde vi gået og puslet med i forvejen, men da coronakrisen kom fra den ene dag til den anden, måtte vi handle hurtigt, fordi vi kunne se behovet. Det handlede om liv eller død for lokalbutikkerne. For mange af dem lever af gadekunder og har ikke opbygget en online handelsplatform,« siger Jan Mejlkjær i en meddelelse omkring lanceringen og fortsætter:

»Så hvis vi vil undgå tomme butiksruder og til-salg-skilte i bybilledet, når dette er ovre, skal de handlende prioritere at støtte lokalt. Platformen skal ses som en permanent løsning, der skal løfte de lokale butikkers handel her og nu, men også i fremtiden.«

Konceptet bag Vielskervoresby er, at de lokale butikker kan lægge tilbud op, som de handlende kan benytte sig af og få tilsendt. Det skal skaffe butikkerne en omsætning, som i sidste ende kan være med til at sikre butikkernes overlevelse under krisen.

Over de sidste 10 dage er platformen allerede blevet lanceret i syv byer, og planen er, at der i de kommende uger skal føjes yderligere 45 byer til.

»For os handler det om at udvise samfundssind. Vi er gode til at udvikle digitale løsninger, og det er den måde, vi kan bidrage under coronakrisen. Og alle pengene går udelukkende til butikkerne,« siger Jan Mejlkjær.

Indtil videre har småbutikkerne i de syv byer haft over 2.000 salg og opnået en samlet omsætning på 450.000 kr. via Vielskervoresby.dk.

I de kommuner, hvor handelsplatformen er lanceret, har handelsforeningerne taget godt imod platformen. Og det er netop det samarbejde, som skal bidrage til de lokale butikkers overlevelse.

»Det er handelsstandsforeningerne, der kender Jette med tøjbutikken, og Torben, som ejer restauranten på hjørnet. Det er handelsstandsforeningerne, som har kræfterne til at drive og støtte op om det lokale butiksliv - både nu, men også efter krisen,« siger Jan Mejlkjær.

Vielskervoresby koster ifølge Jan Mejlkjær intet for de enkelte butikker, men for byerne, der vælger at være med, betaler enten handelsforeningen eller kommunen 15.000 kr. til oprettelse af en egen byplatform og den support, der forbundet med driften af den digitale løsning.

BRANCHENYT
Læs også