Erhverv

Rapport: Coloplast kom bedst gennem finanskrisen i Europa

Foto: Coloplast

Coloplast er det selskab i hele Europa, der kom bedst gennem finanskrisen.

Det konkluderer en ny rapport fra strategihuset BCG, som ifølge Børsen har sammenlignet udviklingen i europæiske virksomheders overskudsgrad og aktionærafkast i perioden 2008 til 2019.

Coloplast løftede i perioden sin overskudsgrad med 14,6 procentpoint, mens aktionærerne kunne nyde godt af et årligt afkast på 20,5 pct.

Strategien bag den succesfulde krisehåndtering er ifølge selskabets administrerende direktør, Lars Rasmussen, en klar prioritering af de mest værdiskabende dele af forretningen.

- Det kan være en svær øvelse, men for Coloplast var det meget klart, at det var stomi og kontinens, der skabte stort set al værdi. Vi var ikke særligt værdiskabende inden for sårpleje og urologi, og det har vi ændret radikalt siden. Vi lavede så den samme øvelse for alle vores markeder og produkter, forklarer Lars Rasmussen til Børsen og tilføjer:

- Det betød, at vi fik frigjort ressourcer, og førte til, at vi over en toårig periode fjernede 40 pct. af vores produktportefølje. Vi holdt simpelthen op med at producere dem.

De frigjorte ressourcer brugte Coloplast med stor succes på at investere kraftigt i innovation - hvilket blandt andet resulterede i udviklingen af en ny og kortere digital salgskanal.

BRANCHENYT
Læs også