Erhverv

Tesla får baghjul af alle andre bilmærker

Årets AutoIndex, hvor bilejere vurderer bilmærkers kvalitet på en række punkter, har Tesla med på listen for første gang - og de klarer sig både pænt og rigtig skidt.

I sidste uge trodsede Tesla-grundlæggeren Elon Musk et forbud mod at genstarte produktionen på fabrikken i Fremont i Californien. Tilladelsen blev dog givet senere. Foto: Stephen Lam/Reuters

Forenede Danske Motorejere (FDM) har i samarbejde med Loyalty Group, der udfører kundeanalyser, netop udgivet sit årlige AutoIndex.

Her har 23.000 danske bilejere på tværs af en lang række fabrikater i år bidraget med at besvare over 100 spørgsmål med det formål at vurdere tilfredsheden af bilejerskabet på en række parametre.

Oplevelsen af bilens kvalitet fylder 40 pct., mens forhandleren, værkstedet samt loyalitet hver fylder 20 pct. i bedømmelsen.

Først det kedelige - og måske forudsigelige.

Toppen af den samlede liste indtages igen i år af BMW med Mercedes-Benz og Volvo i hælene, der dog har byttet plads siden sidste år.

Derefter kommer Toyota og Audi præcis som sidste år, og Fiat får desuden igen den mest ringe bedømmelse.

Helt nye deltagere i feltet er Tesla og Dacia, hvor der ikke tidligere har været nok bedømmelser fra bilejerne til at kunne sikre den statistiske sikkerhed.

Særligt bedømmelsen Tesla, der i sin debut indtager en samlet sjetteplads, stikker i flere retninger, hvis man kigger nærmere på de fire forskellige bedømmelsesområder.

På den positive front opnår Tesla faktisk en fjerdeplads, hvis man alene kigger på kvalitetsvurderingen.

»Tesla har formået at lave gode biler, der lever op til folks forventninger,« siger Søren W. Rasmussen, FDM’s biltekniske redaktør på magasinet Motor, i en pressemeddelelse til undersøgelsen.

Til gengæld svigter Tesla, når ejerne skal vurdere oplevelsen af mærkets forhandlere og værksteder. Her ender de henholdsvis på dumpepladserne som nummer sidst og næstsidst blandt alle de øvrige bilfabrikanter.

»Ulempen med Tesla er, at organisationen slet ikke kan følge med det flotte bilsalg. Den kan ikke løfte opgaven med de mange kunder, der næsten ikke er i kontakt med en forhandler, men køber bilen på nettet. Hvis der kommer fejl på bilen, er der lange ventetider på at få den repareret, og det er utilfredsstillende. Folk, der er vant til at købe dyre biler, er også vant til en god service, men Tesla skuffer på det punkt og sco­rer derfor så lavt i AutoIndex,« for­klarer Søren W. Rasmussen.

I en skriftlig meddelelse til Finans forklarer Tesla, hvorfor tilfredsheden ifølge bilfabrikanten ikke slår bedre ud i undersøgelsen, når det gælder forhandler og værkstedstilfredshed.

»I de sidste måneder har vi halveret ventetiden på serviceaftaler - blandt andet pga. vores nye servicecentre i Hillerød og Vejle, mens vi samtidig har udvidet vores kapacitet på mobile teknikere. Vi arbejder kontinuerligt med at forbedre alle dele af kundeoplevelsen og vil naturligvis undersøge, om AutoIndex har relevante forslag til, hvad vi kan optimere,« skriver kommunikationsansvarlig for Tesla i Norden, Maria Lantz, i en mail.

Årets gennemsnitlige tilfredshed er steget med 0,7 pct. Med et snit på 868 point er det ny rekord siden det første AutoIndex i 2003.

BRANCHENYT
Læs også