Erhverv

Brøndby fastholder økonomiske mål trods coronakrise

Artiklens øverste billede
Inden klubben suspenderede de regnskabsmæssige målsætninger, lød forventningen på et minus i størrelsesordenen 20-30 millioner kroner. Foto: Gregers Tycho

De danske superligaklubber har taget hårde økonomiske tæsk som følge af coronapandemien, som i mere end to måneder krævede al fodbold suspenderet.

Det fjernede entréindtægter, en stor del af merchandisesalget, og tv-pengene blev tilbageholdt. Med andre ord størstedelen af indtjeningsgrundlaget for klubberne.

For Brøndby, der er blandt de klubber, som får flest tv-penge, har flest fans og sælger mest merchandise, var tabene store.

Alligevel har klubben ikke planer om at ændre i de økonomiske målsætninger, som aktuelt er suspenderet på grund af uvisheden forbundet til coronapandemien.

Det siger bestyrelsesformanden, Jan Bech Andersen, til klubbens hjemmeside.

- Forretningsmæssigt leverede vi et solidt første kvartal, hvor der er blevet leveret på alle fronter, siger formanden.

- På trods af den usikkerhed, der naturligt følger i kølvandet på Covid-19, går vi fortsat efter at nå vores økonomiske og sportslige mål, vi har sat os.

Inden klubben suspenderede de regnskabsmæssige målsætninger, lød forventningen på et minus i størrelsesordenen 20-30 millioner kroner.

Formanden medgiver, at der stadig er mange ubekendte i det samlede regnestykke. Det er endnu usikkert, hvornår der igen må komme fans på stadion, og man kender ikke det samlede omfang af regeringens hjælpepakker endnu.

Især et par faninitiativer under coronakrisen har været en stor hjælp.

- Vi oplever alle de fantastiske faninitiativer, som er opstået under coronakrisen, såsom "Aldrig alene"-trøjen og billetvouchers. Alt sammen noget, der går ind og bidrager til vores forretning, siger han.

"Aldrig alene"-trøjen, som blev lavet for at støtte klubben i krisetiden, blev solgt i mere end 34.000 eksemplarer. Det giver en omsætning på omkring 12-13 millioner kroner ifølge fanhjemmesiden 3point.dk.

Den slags økonomiske bidrag fra fansene har været en kæmpe hjælp.

- Samlet set betyder det, i forhold til nogle af de økonomiske scenarier vi stod og kiggede ind i under de første uger af krisen, at vores likviditet er blevet styrket i de seneste uger med en stram styring af virksomheden suppleret med den uvurderlige støtte fra vores fans og sponsorer, lyder det fra Jan Bech Andersen.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.