Erhverv

Fransk modehus har det luksus i Danmark

Modehuset Louis Vuitton fortsætter med at kunne mærke, at salget af luksusvarer er i fremgang. Den danske forretningsdel har netop fremvist det største overskud siden etableringen i 1988.

Louis Vuitton har sin butik på Amagertorv midt i København. Foto: Gregers Tycho

Det franske modehus Louis Vuitton, der først og fremmest er kendt for sine luksustasker og -kufferter i læder, har det godt i Danmark og mærker i betydelig grad, at lysten til luksus på verdensplan i de seneste år har oplevet årlige vækstrater på mellem 10 og 15 pct.

I det netop offentliggjorte regnskab for 2019 kan Louis Vuitton Danmark fremvise et overskud på 56 mio. efter skat, hvilket er en fremgang på 38 pct. i forhold til året før.

Luksusmærket har 25 ansatte i Danmark og adresse samt butik lige midt på Strøget i København.

Louis Vuitton Danmark, der ejes af Louis Vuitton Malletier S.A. i Frankrig, ledes af en bestyrelse bestående af formand Anthony Michel Patrick Ledru, Alessandro Valenti og Isabelle Brunetiere.

I en kommentar til regnskabet udtrykker de tilfredshed med overskuddet i et år, der ifølge beretningen ikke bød på uforudsete udfordringer eller begivenheder for forretningen.

Til gengæld forudser de, at resultatet for 2020 som en konsekvens af coronakrisen vil falde med 20 pct. og dermed læne sig op ad regnskabet for 2018.

Det er særligt den manglende omsætning og det normalt omfattende salg til de mange turister i København, der vil give negativt udslag i år.

For at kompensere for det svigtende salg fra den fysiske butik på Strøget er der sat skub i nethandlen, hvor Louis Vuitton Danmark forventer at kunne mere end fordoble den del af forretningen.

Desuden vil de generelt holde stram snor i alle udgifter for at afbøde coronakrisens økonomiske påvirkninger.

Den danske afdeling af Louis Vuitton udgør bare en lille del af den verdensomspændende koncern Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), der i 2019 omsatte luksusvarer for svimlende 400 mia. kr.

Foruden lædervarer, flere modemærker, ure, smykker og makeup sælger den bl.a. også flere mærker spiritus og champagne.

Bag luksusimperiet LVMH står storaktionær og topchef, Bernard Arnault, der sammen med familien bag LVMH ifølge finansmagasinet Forbes er god for en formue på 76 mia. dollars eller godt 500 mia. kr. Det gør ham til den fjerde rigeste person i verden efter Jeff Bezos (Amazon), Bill Gates (tidligere Microsoft) og Warren Buffett (Berkshire Hathaway).

BRANCHENYT
Læs også