Serier

Fuldt hus for Lufthansa – sidste datterselskab er reddet

Som det sidste af Lufthansas datterselskaber foreligger der nu endelig en redningsplan for Brussels Airlines med strenge betingelser fra den belgiske regering.

Corona rammer verden
Brussels Airlines' adm. direktør Dieter Vranckx, der har stået i spidsen for flyselskabet siden 1. januar i år. Foto: Yves Herman / Reuters En flyansat om bord på et Brussels Airlines-fly. Foto: Francois Lenoir / Reuters

Det er tre måneder siden, at det nærmest kun var en formalitet, at Lufthansas datterselskab Brussels Airlines ville få statsstøtte og blive reddet, men siden dengang har Belgiens største flyselskab svævet et sted mellem konkurs og håb.

Nu er brikkerne så endelig faldet på plads for Brussels Airlines.

Den belgiske stat er nået til enighed med Lufthansa om en redningsplan, hvor Brussels Airlines får et lån på 290 mio. euro – knap 2,2 mia. kr. – til at klare sig igennem coronakrisen.

Det skriver bl.a. flymediet Aerotelegraph og det belgiske medie VRT.

Der står kun tilbage, at aftalen bliver endeligt vedtaget af Belgiens regering, Lufthansas ledelse og godkendt af EU.

Med aftalen for Brussels Airlines har Lufthansa formået at redde samtlige sine datterselskaber med hjælp fra de respektive regeringer, hvor de opererer fra.

Først nåede Lufthansa en aftale for Swiss i Schweiz, så Lufthansa i Tyskland, derefter Austrian Airlines i Østrig og nu endelig Brussels Airlines i Belgien.

For den seneste låneaftale i Belgien forpligter Lufthansa sig til også i fremtiden at drive og investere i luftfart i landet, bl.a. i lufthavnen i Bruxelles og udvide flåden.

Garantien fra moderselskabet dækker, at pengene bliver i selskabet Brussels Airlines og ikke videreledt til andre dele af Lufthansa.

Med til aftalen hører desuden, at Lufthansa oveni skal tilføre en økonomisk indsprøjtning på 170 mio. euro. Heraf skal 70 mio. euro bruges til restruktureringer og resten til økonomisk at konsolidere Brussels Airlines.

Statslånet til Brussels Airlines skal betales tilbage inden 2026.

For den belgiske regering var det vigtigt at lande en aftale, der forankrer det tyskejede Brussels Airlines som et flyselskab med base i Belgien, så både brandet ‘Brussels Airlines’, hovedkvarteret, beslutninger på virksomhedens vegne og flylicensen bliver på belgisk jord.

For at sikre, at Lufthansa lever op til aftalen, får den belgiske regering lovning på to pladser i Brussels Airlines’ bestyrelse.

Og som den ultimative sikkerhed, får regeringen pant i Brussels Airlines, hvilket indebærer, at hvis Lufthansa ikke er i stand til at tilbagebetale lånet og leve op til kravene, overgår dele af ejerskabet til den belgiske stat.

Flyflåden i Brussels Airlines består af omkring 50 fly, og de har lige over 4.000 ansatte.

Læs også
Top job