Nestlé løfter omsætningen: Solgte mere kaffe til private under corona
Den schweiziske fødevaregigant Nestlé overgår med sit regnskab for de første seks måneder af året konkurrenter som Unilever og Coca-Cola med højere organisk salgsvækst som et resultat af højere efterspørgsel på blandt andet kaffe til hjemmekontorer og dyrefoder.
Det skriver Bloomberg News på baggrund af Nestlés regnskab for perioden, som er offentliggjort torsdag morgen.
For de første seks måneder af året voksede omsætningen organisk 2,8 pct. Til sammenligning havde analytikerne ventet en organisk vækst på 2,3 pct.
Nestlé venter for året en vækst i niveauet 2-3 pct., fremgår det af regnskabet.
Det er fødevarekoncernens brede portefølje, som har holdt hånden under omsætningen i et andet kvartal, der bød på nedlukninger verden over som en konsekvens af coronakrisen.
I kontrast til det står for eksempel konkurrenten Coca-Cola, som for nylig rapporterede faldende salg for det coronaramte kvartal.
Nestlé skriver i regnskabet, at salget af Starbucks-mærker steg med mere end 10 pct. i andet kvartal, mens salget af Nespresso kapsler steg med "midt encifret" vækst.
Forklaringen er, at flere mennesker i kvartalet måtte arbejde hjemmefra, efter at regeringer verden over indførte restriktioner for at mindske og inddæmme smittespredningen af coronavirus.
For forretningsbenet, der sælger vand, måtte Nestlé ifølge Bloomberg News notere sig et fald i salget på 10 pct., da restauranter og barer verden over holdt lukket i perioden.
Torsdag formiddag belønnes Nestlé-aktien med en stigning på 0,7 pct. på børsen i Schweiz.
/ritzau/FINANS