Erhverv

Norlys forlader fibersamarbejdet Waoo for ikke at konkurrere mod sig selv

Den store energi- og telekoncern Norlys trækker sig ud af samarbejdet Waoo, som indtil nu har samlet fiberselskaberne. Dermed er selskabernes fælles front brudt.

Niels Duedahl, adm. direktør for Norlys, har store ambitioner og vil gerne købe en af de fire danske mobiloperatører. Men samarbejdet med de andre fiberselskaber i Waoo giver ikke længere mening for Norlys.  Foto: Joachim Ladefoged

Den største spiller i fibersamarbejdet Waoo siger nu farvel til det fælles projekt. Norlys, som opstod sidste år gennem en fusion af de jyske energi- og teleselskaber SE og Eniig, trækker sig ud, oplyser firmaet i en pressemeddelse.

Dermed er balladen løst om, hvordan Waoo skulle forholde sig til de interessekonflikter, der opstod efter Norlys-fusionen, men samtidig er Waoo-samarbejdet blevet kraftigt beskåret. Norlys ejede 30 pct. af Waoo, men går altså nu egne veje.

Norlys
  • Norlys er en fusion mellem SE (tidligere Sydenergi) og Eniig (tidl. EnergiMidt). Koncernen ejes af 709.000 andelshavere, som er elnet-kunder og har 2.500 medarbejdere.
  • Samlet er der 1,5 mio. kunder til de forskellige produkter inden for el, internet og tv.
  • Norlys ejer Stofa, Boxer og Eniig Fiber og har hovedsæde i Silkeborg samt lokationer i blandt andet Aarhus, Aalborg, Esbjerg og København.
  • Selskabet havde en omsætning på 8,7 mia. kr. i 2019, et driftsresultat (ebitda) på 1,7 mia. kr. samt en egenkapital på 18,4 mia. kr. ved udgangen af 2019
  • »I Norlys-koncernen har vi allerede to kendte tv- og bredbåndsleverandører i form af Stofa og Boxer, og det giver os mulighed for at levere vores eget tv-produkt på vores egen infrastruktur,« udtaler Sune Nabe Frederiksen, direktør i Norlys Digital.

    Da SE fusionerede med Eniig sidste år og blev til Norlys, endte Norlys med at rumme selskaber, som konkurrerer mod Waoo, først og fremmest kabel-tv-selskabet Stofa. Det har givet uro i Waoo, som også skal forholde sig til konkurrenter fra andre i ejerkredsen, nemlig Kazoom fra selskabet Aura. Og med et farvel til Norlys mister Waoo nu rollen som den fælles front udadtil for fiberselskaberne.

    Elselskaber landet rundt har de sidste årtier brugt store milliardbeløb på at grave fiberkabler ned, men den efterfølgende kommercialisering af den nye infrastruktur har været en meget blandet succes.

    For at gøre det lettere for danskerne at vælge fiber gik de alle sammen om at sælge bredbånd gennem Waoo, som blev et landsdækkende brand. Ved at arbejde sammen kunne selskaberne også få stordriftsfordele og bedre priser, når der skulle købes tv-indhold til fiber-kunderne.

    Men Norlys har allerede gode tv-aftaler gennem Stofa og Boxer og foretrækker faktisk at kunne købe tv-indholdet ind selv, uden at skulle gå igennem Waoo, fremgår det af pressemeddelelsen.

    Norlys har med fusionen udviklet sig til en af de store spillere på det danske tele- og tv-marked, og selskabets direktør gennem 11 år Niels Duedahl har til Finans tidligere fortalt, at man nu bare mangler at købe en mobiloperatør for at have hele pakken.

    De næste fem år skal der desuden investeres samlet ti milliarder kroner i mere infrastruktur. For eksempel skal alle i selskabets jyske kundegrundlag få mulighed for en fiberforbindelse, hvor andelen i dag er tættere på 80 pct.

    Indtil nu har fiberselskaberne ikke været forpligtet til at lukke andre ind på deres fibernet, fordi de hver især ikke har en dominerende position – modsat TDC, som er tvunget til at åbne dørene for alle. Men nye toner fra Erhvervsstyrelsen betyder, at branchen forventer at skulle åbne de førhen lukkede fibernet op. Dermed kommer Waoos rolle også til at ændre sig, hvis energi- og fiberselskaberne får mulighed for at konkurrere mod hinanden internt.

    BRANCHENYT
    Læs også