Erhverv

Grøn revolution i bilindustrien åbner for nyt dansk eksporteventyr og tusindvis af arbejdspladser

Den grønne omstilling tager fart i bilindustrien, og danske underleverandører står over for et potentielt væksteventyr og tusindvis af nye arbejdspladser. Virksomheder peger på rammevilkår som hæmsko for udviklingen.

»Det er et væsentligt eksporteventyr, der kan tegne sig her, hvis vi griber det rigtigt an,« siger Lars Frelle-Petersen,  medlemsdirektør i DI, om den grønne omstilling i den internationale bilindustri. .Foto: PR/ Dansk Industri/ Agnete Schlichtkrull

Danske eksportvirksomheder kan skabe titusindvis af nye arbejdspladser herhjemme i de kommende år, hvis de formår at koble sig på den grønne omstilling i den internationale bilindustri.

Det vurderer erhvervsorganisationen DI, som står bag en analyse af potentialet for danske underleverandører til den grønne del af bilindustrien.

»Det er et væsentligt eksporteventyr, der kan tegne sig her, hvis vi griber det rigtigt an,« siger Lars Frelle-Petersen, som er medlemsdirektør i DI.

DI anslår, at der i dag er omkring 7.000 beskæftigede i danske virksomheder, der leverer til bilindustrien, og ifølge erhvervsorganisationen kan tallet vokse til 35.000 om 10 år.

Omkring 400 danske virksomheder lever i dag af at sælge produkter til bilindustrien, og formår de at tilpasse forretningen i takt med bilindustriens grønne omstilling, ligger der et kæmpe vækstpotentiale og venter, påpeger DI.

Ifølge analysen fra DI forventes det, at der på verdensplan vil blive solgt ”grønne” biler for ca. 110 mia. kr. i 2030 mod ca. 20 mia. kr. i dag.

Dermed står indtjeningspotentialet i den grønne bilindustri til at blive næsten seksdoblet frem mod 2030, og det er bl.a. på baggrund af disse tal, at DI forventer tusindvis af nye medarbejdere i branchen.

Hvis der viser sig markedsmuligheder er det sjældent, man får lov at udnytte dem alene. Andre får samme gode ideer, og så gælder det om at være bedst.

Claus Petersen, chef for Danfoss Silicon Power

Udviklingen er i fuld gang. Over de seneste fem år er det danske salg af eksempelvis elektriske komponenter til el- og hybridbiler mere end seksdoblet, så der nu sælges for 650 kr. i industrien for hver 100 kr., der blev solgt for i 2015. I samme periode blev den generelle danske eksport til bilindustrien knap fordoblet.

En af de virksomheder, som kan mærke fremgangen, er Meneta, der sælger bl.a. støjdæmpende materiale til biler og allerede nu leverer til el- og hybridbilproducenter.

Inden for en kortere årrække vil en stor del af virksomhedens kunder hovedsageligt producere elbiler, fortæller Menetas koncerndirektør, Kim Østergaard. Derfor er det afgørende at være med i udviklingen.

»Det er meget svært at spå om, hvor stort potentialet er, men vi ser helt klart et omsætningspotentiale og potentiale for, at vi kan skabe arbejdspladser. Vi forventer, at vi får brug for flere medarbejdere, primært i Danmark for at levere ind til el- og hybridbilmarkedet,« siger Kim Østergaard.

Meneta har hovedkontor i Odense på Fyn og beskæftiger i dag 260 medarbejdere i Danmark og 2.000 på globalt plan. Kim Østergaard er ikke i tvivl om, at han kommer til at ansætte flere medarbejdere både i Danmark og uden for landets grænser. Bl.a. er der brug for helt nye kompetencer, fortæller han. Helt konkret er der eksempelvis brug for flere elektronikingeniører.

På Als har Danfoss i mange år været blandt verdens førende inden for powerelektronik, som kort fortalt handler om at omforme jævnstrøm til vekselstrøm og hastighedsregulering af elektromotorer. Her ser man også et stort vækstpotentiale i elektrificeringen af bilparken og i bred forstand.

Sidste år indgik Danfoss’ forretningsben Danfoss Silicon Power et nyt strategisk partnerskab med tyske ZF Friedrichshafen om at udvikle og levere såkaldte powermoduler til el- og hybridbiler. Det er lidt forsimplet sagt er el- og hybridbilernes svar på en gearkasse.

Den danske industrivirksomhed har med flere nyudviklede teknologier inden for netop powermoduler opnået et førerskab på det vigtige tyske marked, lyder det fra Claus Petersen, som er chef for Danfoss Silicon Power. Og det er man ikke kommet sovende til, påpeger han.

»Hvis man skal have en førerposition i sådan et marked, hvor der er store spillere som bilfabrikkerne, er man nødt til at komme med noget, som virkelig kan noget og har noget tyngde bagved,« siger Claus Petersen.

Netop den pointe kan blive en udfordring for de danske virksomheder. Både fra DI, Danfoss og Meneta lyder det, at Danmark sakker bagud i relation til rammevilkår inden for forskning og udvikling.

Ifølge DI bruger regeringerne i store bilproducerende lande som Frankrig, Storbritannien og Italien op til 10 gange flere midler end den danske regering på at fremme forskning og udvikling i landenes virksomheder.

»Hvis vi skal tage andel i denne vækstmulighed, skal vi have gjort forsknings- og udviklingsfradrag mere permanent. Det vil have stor betydning for særligt små og mellemstore virksomheder. Det vil give dem et incitament til at kaste sig ind i dette uden at sætte hele virksomheden over styr,« siger Lars Frelle-Petersen.

Kim Østergaard og Meneta brugte allerede sidste år penge på udvikling inden for grøn omstilling, og udfordringerne ligger både i at udvikle produkter til en grønnere bilindustri og selv producere grønt - et krav, som bilfabrikkerne i stigende grad stiller til deres underleverandører.

»Vi er nødt til allerede nu at investere i produktudvikling, screene markedet, lave noget forskning og finde ud af, hvordan fremtidens komponenter ser ud. Det bruger vi et anseeligt beløb på, og der kunne vi godt tænke os, at der var bare en smule støtte fra den danske regering,« siger han.

I Danfoss har en række nye banebrydende teknologier inden for powermoduler, som Danfoss over de seneste fem til ti år har udviklet, været støttet af både EU og universitetet i Kiel. Claus Petersen ser gerne, at potentialet inden for powerelektronik og elektrificering generelt får større politisk opmærksomhed i Danmark.

»Hvis der viser sig markedsmuligheder, er det sjældent, at man får lov at udnytte dem alene. Andre får samme gode idéer, og så gælder det om at være bedst. Der har vi i Danmark gode erfaringer med, at det, som vi kommer med, som regel holder vand. Men vi skal kende vores besøgstid og komme ud over stepperne og tage de muligheder, der er i det marked,« siger Claus Petersen.

Der er imidlertid stor forskel på de danske underleverandører til bilindustrien, påpeger Philipp Schröder, professor i økonomi ved Aarhus Universitet.

Mens nogle virksomheder producerer komponenter til gearkasser, lever andre af at producere komponenter, som er mere uafhængige af, om den færdige bil kører på diesel eller elektricitet.

Philipp Schröder peger derudover på, at konkurrencen fra andre dele af verden tager til, og det kan få betydning for de danske virksomheders vækstmuligheder og jobskabelse.

»Jeg er ikke sikker på, at denne brancheforandring kommer til at lande på europæiske hænder. Hvis den lander på asiatiske hænder, har jeg svært ved at se, at man vil have den samme efterspørgsel efter danske underleverancer,« siger Philipp Schröder.

BRANCHENYT
Læs også