Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Ny corona-bølge tvangslukker igen danske butikker i udlandet

Den aktuelle corona-bølge i Europa skaber bekymring i store detailselskaber som Jysk, Pandora og Bestseller. Flere lande har atter stoppet for fysisk detailhandel.

Corona rammer verden
Jysk-koncernen har 2.900 butikker i 51 lande. Nu har koncernen midlertidigt måttet lukke op mod 200 butikker rundtom i Europa grundet coronarestriktioner. Arkivfoto: Joachim Ladefoged

Danske selskaber med butikker i mange lande forbereder sig på, at den nye smittebølge atter kan udløse tvangslukninger rundtom i Europa. Jysk-kæden har således de seneste dage midlertidigt måttet dreje nøglen til op mod 200 butikker i en række lande.

Covid-19 ramte i foråret også detailhandlen hårdt, da flere landes myndigheder som led i kampen mod smitte valgte at beordre detailbutikker lukket. Det betød eksempelvis, at den danske Jysk-koncern med 2.900 butikker i 51 lande havde 2.000 af dem lukket gennem en periode i marts og april.

Europa er atter ramt af nye udbrud i coronasmitten, som betyder restriktioner i en lang række lande i Europa. Det rammer også detailbutikker, der skal holde lukket i lande i bl.a. Irland, Slovenien, Slovakiet og Tjekkiet.

Jysk-koncernen melder onsdag, at den atter har op mod 200 butikker lukket i flere lande. Ud over deciderede lukninger har bl.a. visse regioner i Italien valgt, at butikker ikke må være åbne i weekenden.

»I foråret var vi ikke forberedt på en situation med tvangslukninger af butikker i lande. Nu er vi bedre rustet og har planer klar, bl.a. ved at sikre, at vi stadig kan bruge vores butikker til ”click & collect” (bestil og hent, red.), når det er muligt. Trods det er vi i en alvorlig situation med nye smitteudbrud i Europa, som dermed også vil påvirke vores forretning,« siger kommunikationsdirektør Rune Jungberg Pedersen, Jysk.

Den aktuelle udvikling i coronakrisen påvirker også den danske modekoncern Bestseller med salg i mange lande. Koncernen har selv 2.600 butikker rundtom på markederne. Desuden afsættes modetøj i engroshandel for milliarder til kunder, der afsætter det gennem egne salgskanaler og butikker.

Jysk
  • Detailkoncernen Jysk har eksisteret siden 1979, da afdøde dynekøbmand Lars Larsen åbnede den første butik.
  • Driver godt 2.900 butikker i 51 lande.
  • Koncernen var indtil september 2019 delt i to selvstændige selskaber som nu er slået sammen: Dänisches Bettenlager med butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal og Jysk Nordic, som ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa.
  • 200 af Jysk-butikkerne drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise. Det er lige fra Island, de baltiske lande og Canada til bl.a. Thailand, Kuwait og Vietnam.
  • Jysk indgår i familiekoncernen Lars Larsen Group, der har stifterens søn, Jacob Brunsborg, som bestyrelsesformand.

»Vi forsøger på bedste vis at indrette os efter de lokale restriktioner, der måtte være og evt. komme i de lande, som vi opererer i. Men det er klart, at det påvirker både os og vores engroskunder, når butikker skal lukkes helt eller delvist ned. Især i Irland er det ærgerligt for hele detailhandlen, da det også var dem, som var lukket ned længst i sidste omgang,« skriver konstitueret kommunikationschef Morten Norlyk, Bestseller, i en mail.

Den danske smykkekoncern Pandora, som er børsnoteret, kommer med regnskab i næste uge og ønsker ikke før da at kommentere den aktuelle udvikling. Smykkekoncernen har 2.700 konceptbutikker rundt om i verden.

Den fastslog dog i begyndelsen af oktober i en børsmeddelelelse med en opjustering af resultaterne, at den i covid-19-krisen forventer at holde op til 10 pct. af butiksnetværket lukket her i 4. kvartal – men stadig nå målene for 2020. I tidligere børsmeddelelser var forventningen, at alle butikker kunne holde åbent i årets sidste tre måneder.

I brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, der i medlemsskaren rummer en lang række tøjvirksomheder, som ud over at sælge til forhandlere har egne butikker, ser adm. direktør Thomas Klausen med bekymring på den aktuelle udvikling.

»Tvangslukning af butikker er gift for en branche som vores. Afsætning stopper, mens produktionen af nye kollektioner ruller videre. Så vi krydser fingre for, at de store markeder – ikke mindst Tyskland – for dansk mode ikke når til, at butikkerne igen skal lukkes i kampen mod covid-19,« siger Thomas Klausen.

BRANCHENYT
Læs også