Erhverv

Luksuriøst modehus lancerer ny kollektion med computerspil

Balenciaga vil gøre runway-oplevelsen helt digital med et nyt computerspil, der bl.a. skal præsentere modehusets efterårskollektion undervejs.

Med aflysning og udskydning af modeuger verden over, har flere store modehuse måtte tænke kreativt i præsentationen af nye kollektioner. Photo: Olivier Claisse

Mange brancher har måtte tænke i kreative løsninger for at komme ud over rampen med nye produkter under coronakrisen, og modeindustrien er ikke en undtagelse. Derfor har det spanske luksus-modehus Balenciaga, der som regel er kendt for sine store og ekstravagante modeshows, valgt at gennemføre sin næste runway digitalt - nemlig i et computerspil.

Sådan skriver flere medier, herunder WWD.

Den 6. december går det løs - digitalt - når Balenciaga præsenterer sin næste efterårskollektion med videospillet Afterworld: The Age of Tomorrow. Ifølge modehuset selv, bliver det et klassisk karakterbaseret spil, hvor man med spilkarakteren skal løse opgaver, alt imens man bliver præsenteret for efterårskollektionen.

Det er imidlertid ikke første gang, at Balenciaga prøver kræfter med alternative runways. Tilbage i oktober udgav modehuset en musikvideo, der skulle præsentere næste års sommerkollektion og i marts foregik modeshowet under vand. Også brands som Gucci og Loewe har forsøgt at finde mere coronavenlige alternativer til den klassiske kollektionspræsentation med bl.a kortfilm og papirdukker.

Den kreative tilgang blev bl.a. nødvendig efter, at modeuger verden over i år måtte aflyses og udskydes på grund af coronakrisen. Hjemme i Danmark blev København den første by i verden, der valgte at afholde modeuge, efter Covid-19 gjorde sit indtog. Det foregik i august og meget mere digitalt end man førhen har været vant til med bl.a. livestreaming af catwalks og modeshows.

Til Berlingske, understregede Cecilie Thorsmark, adm. direktør hos Copenhagen Fashion Week, dengang vigtigheden af at afholde modeugen:

»Modeugen giver modebrands en synlighed i en international kontekst. Her har man et vindue, hvor den udenlandske presse og internationale indkøbere følger med i, hvad der præsenteres på scenen i København,« sagde hun.

BRANCHENYT
Læs også