Erhverv

Burger King får ros for retro make-over

Burger King har fået ny identitet i rebrandingen, der omfatter alt fra logo til uniformer.

Burger King har rebrandet sig selv og iført sig et mere retro look, som får ros fra en grafisk designer.
Foto: Burger King. Billedet viser Burger Kings gamle logo fra 1999 til i dag, hvor hele kædens design er blevet rebrandet til et mere retro look.
Arkivfoto: Benoit Tessier.

Den globale burgerkæde Burger King er blevet pakket ind i nyt design. Det er første gang i 20 år, at kæden har skiftet sin visuelle identitet, og det nye image har et særligt retro udtryk, som Thomas Røder, der er grafisk designer, roser.

»Jeg hæfter mig ved, at det er enormt godt udført. Jeg kan ikke nævne en identitet for en lige så kendt virksomhed, som har fået et rebrand, der har været så godt udført som det her,« siger han til Journalisten.

Den nye stil skal pryde alt fra kædens logo, de ansattes uniformer og emballagen til restaurantens indretning.

Det gamle logo havde en skinnende gul burgerbolle med en blå halvcirkel omkring, hvor det nye logo står mere simpelt med sine runde former og et motiv med en varm orangefarvet bolle med teksten "burger king" i midten.

Det nye logo minder mere om kædens forrige logo fra 1994-1999. Overbollen er blevet en anelse større og bogstaverne en smule rundere. Men ellers ligner de to logo'er hinanden til forveksling.

Selv skriver Burger King, at det resultatet er »et nyt look, der repræsenterer fremtiden, men udspringer af kædens historiske arv, og hvad gæsterne forventer og elsker ved Burger King«.

Daniel Schröder, der er marketingchef i Burger King Danmark, skriver i en pressemeddelelse, at kæden har fokus på gode råvarer, og at det nye look er et mere tidssvarende billede af Burger King.

»Den nye visuelle identitet viser, at vi vil tilbage til kernen af, hvad Burger King er. Der er fuld fokus på forkælelse, gode råvarer og velsmagende mad. Det viser et mere tidssvarende billede af Burger King, hvor vores gæster mærker, at vi bevæger os mod en højere kvalitet og renere råvarer – både når de kommer i restauranterne, og når de bestiller maden hjem til sig,« siger Daniel Schröder, marketingchef i Burger King Danmark.

BRANCHENYT
Læs også