Erhverv

Luksuskoncern køber halvdelen af Jay-Z's champagnemærke

Den amerikanske rapper Jay-Z har fået luksusbrandet Möet Hennessy med om bord i sin champagneforretning.

Udover champagnemærket er Jay-Z bl.a. også en del af den svenske havredrikproducent Oatly, Uber samt flere boliginvesteringer. Foto: Guillaume BAPTISTE / AFP

Den 51-årige superstjerne Jay-Z, der er bedst kendt som rapper og husbond til verdensstjernen Beyoncé Knowles, har solgt halvdelen af sit champagnemærke Armand de Brignac til luksusbrandet Möet Hennessy.

Det oplyser rapperen på flere af sine sociale medier.

»Det er et partnerskab, der har føltes rigtigt hele tiden. Vi er overbeviste om, at Möet Hennessy’ globale distributionsramme, dets uovertrufne porteføljestyrke og dets veletablerede historik og ekspertise inden for udvikling af luksusmærker, vil give Armand de Brignac den kommercielle magt, den har brug for for at vokse og blomstre endnu mere,« siger rapperen med det borgerlige navn Shawn Carter i en pressemeddelelse i forbindelse med salget.

Jay-Z selv købte halvdelen af Armand de Brignac i 2006, inden han i otte år senere erhvervede resten af brandet.

Ifølge Financial Times er beløbet for handlen mellem Jay-Z og Möet Hennessy ukendt.

Mediet melder, at der i 2019 blev solgt omkring 500.000 flasker af Jay-Z’ champagne, der også har fået navnet »Ace of Spades«, og at en enkelt flaske Armand de Brignac koster fra omkring 2.000 kr. og helt op til 614.000 kr.

»Vi går ind i partnerskabet på lige vilkår med Jay-Z og hans familie og med den samme overbevisning om, at vi kun er i begyndelsen af en vidunderlig rejse. Sammen lægger vi en stærk vej fremad til cementere Armand de Brignac som et luksusikon for nuværende og fremtidige generationer af kunder,« siger Philippe Schaus, præsident og direktør for Moët Hennessy.

Planen er ifølge direktøren, at det nye samarbejde skal tage »forretningen til nye højder« og sprede sig på verdensplan.

Udover det delte ejerskab med 50 pct. til hver af partnerne, indeholder den nye aftale også en global distributionsaftale.

Jay-Z har tidligere gjort sig bemærket på flere af sine øvrige forretninger. Det skete bl.a. i december sidste år, da det kom frem, at han er en af frontmændene i selskabet Monogram, der vil tjene penge på at sælge joints i liebhaver-klassen til de kræsne, amerikanske forbrugere.

I 2019 blev den amerikanske rapper den første rapper nogensinde, der kunne tilføje titlen som dollarmilliardær til sit cv.

Jay-Z har tidligere investeret i bl.a. den havredrikproducent Oatly, der var en af de første på markedet for mælkealternativer i form af havredrik.

Derudover har han også investeret i Uber og i boligmarkedet.

BRANCHENYT
Læs også