Erhverv

Holdet bag Bronuts tjener millioner i første regnskab

Makkerparret Türker Alici og Ninos Oraha har skabt en millionforretning gennem deres farverige donuts. I 2023 forventer de at have butikker i hele landet.

Ninos Oraha (tv) og Türker Alici (th) står bag dountkæden Bronuts. »Türker og jeg har erkendt, at vi ikke kan drive forretningen nu, hvor den er blevet så stor. Derfor har vi eksempelvis ansat en direktør, som er skarp på andre områder end os,« siger Ninos Oraha. Arkivfoto: Stine Rasmussen

I løbet af det seneste år har skriggule æsker med pink bogstaver og runde, hullede kager indeni spredt sig overalt på de sociale medier og skabt flere meters kø flere steder i landet.

Bag den opsigtsvækkende succes står donutkæden Bronuts.

Kæden åbnede sin første butik i den aarhusianske forstad Åbyhøj i august 2019, og siden har den spredt sig til syv øvrige lokationer i hele landet og fået over 100.000 følgere på det sociale medie Instagram.

Bag om den hurtigtvoksende kæde
  • Bronuts er stiftet af Türker Alici og Ninos Oraha
  • Kæden er i dag kendt for sine farverige donuts med diverse slik og søde sager på toppen
  • Bronuts startede i den aarhusianske forstad Åbyhøj i august 2019
  • I dag har kæden to butikker i henholdsvis Aarhus og København og en butik i Odense, Kolding, Randers og Aalborg
  • Snart åbner Bronuts en forretning i Herning
  • Kæden har fra start brugt sociale medier til at sprede kendskabet til forretningen
  • Foruden stifterne ejer Cult-stifer Brian Sørensen og hans makker Brian Kirkegaard en tredjedel af Bronuts
  • Türker Alici og Ninos Oraha har fået inspiration til donutforretningen gennem rejser til bl.a. Thailand og Budapest

  • I første regnskab tjente Bronuts knap 3 mio. kr. efter skat

Kilde: Bronuts

Nu viser selskabets første offentliggjorte regnskab, at det ikke kun er på de sociale medier, at den danske dountkæde har succes.

I løbet af virksomhedens første 16 måneder er det nemlig lykkedes folkene bag Bronuts at levere et overskud på over 2,8 mio. kr. efter skat. Samtidig lyder bruttofortjenesten på knap 14 mio. kr.

»Det er ingen hemmelighed, at vi fra start troede på, at Bronuts kunne blive stort. Hurtigt havde vi fornemmelsen af, at vi ramte noget specielt. Men vi havde aldrig troet, at det på så kort tid vil blive til det, det er i dag. Vi åbnede vores anden butik i april i år, og siden har vi etableret syv nye butikker,« siger Türker Alici, der stiftede Bronuts sammen med Ninos Oraha.

Selv mener makkerparret, at Bronuts’ hurtigtvoksende succes skyldes, at kæden fra start har inddraget kunderne i konceptet. Bl.a. har dountkædens kunder løbende kunnet komme med forslag til, hvilken smag der skal i næste lancering af de hullede kager, og hvilket fyld der skal pryde på toppen.

»Vi har været gode til at brande os på sociale medier og brugt vores farver til at blive genkendt både online og i vores butikker, men der er mange faktorer, som spiller ind og har betydning for, at vi laver så flot et resultat i første regnskab. Succesen skyldes ikke udelukkende vores massive markedsføring på sociale medier. Det havde ikke kunnet lade sig gøre, hvis vores koncept ikke fungerede, eller butikkerne ikke spillede. Vi har hurtigt fået styr på hele forretningen og har fra start fået erfarne folk indover, som ved, hvad det vil sige at bygge en kæde op,« siger Türker Alici, der inden stiftelsen af Bronuts ingen erfaring havde med at starte virksomheder fra bunden.

Det samme gjorde sig gældende for Ninos Oraha.

Derfor erkendte de begge hurtigt, at der var behov for mere erfarne kræfter for at løfte konceptet til en landsdækkende kæde, som fra start har været målet med Bronuts.

Det resulterede i, at Cult-stifteren Brian Sørensen og hans makker fra tiden i engeridrikvirksomheden Brian Kirkegaard i slutningen af 2019 købte en tredjdedel af kæden for »et mindre beløb«.

»Vi blev tidligt enige med Türker og Ninos om, at Bronuts skal være en landsdækkende kæde. Derfor har vi fra start arbejdet med at finde de rette lokaler. Ingen af lokationerne er tilfældige, og Türker og Ninos er enormt engagerede og har det rette drive til at skalere forretningen,« siger Brian Sørensen.

Han fik for alvor øjnene op for kæden, efter han med sin kone havde besøgt Bronuts’ første butik i Åbyhøj kort efter lanceringen. Trods den noget afsides lokation var der kø langt ud af butikken, og det fik ham til at tro på, at der var potentiale for en landsdækkende donutkæde herhjemme.

Ambitionerne hos den farverige donutkæde er da også fortsat store.

I løbet af de næste to år forventer Bronuts at have omkring 35-40 danske butikker. Herefter har holdet bag planer om at sprede konceptet til andre dele af Skandinavien.

»Vi vil være sikre på, at vi har afdækket det danske marked og er knivskarpe her, inden vi kigger mod udlandet. Vi har store forventninger til brandet og en langsigtet plan, som jeg er sikker på holder,« siger Brian Sørensen.

Bronuts har afdelinger i Aarhus, København, Odense, Kolding, Randers og Aalborg. Derudover er kæden på vej med endnu en forretning i Herning.

Türker Alici og Ninos Oraha smed hver 60.000 kr. i Bronuts, da de stiftede virksomheden i sommeren 2019.

I dag har selskabet en egenkapital på 2,8 mio. kr. og over 120 ansatte.

Læs også