Erhverv

Danske Bank: Vi har fundet mulige, nye fejl i kundesystemer

Den uvildige undersøgelse af ældre kundesager, som Finanstilsynet har pålagt Danske Bank, trækker ud. Der er nemlig fundet flere, mulige fejl i bankens systemer.

Der arbejdes i Danske Banks hovedkontor på Holmens Kanal i København med gennemgang af fejl i opkrævninger i  kundesager. Foto: Jens Dresling

En uvildig undersøgelse af kundesager med gældsindrivelse og inkassosystemer hos Danske Bank forlænges. Samtidig er der fundet nye mulige systemfejl, der kan have betydet forkerte kundeopkrævninger.

Det skriver Danske Bank tirsdag i en statusopdatering om sagerne med fejl i ældre kundesager, som er under behandling.

I skrivelsen står bl.a., at i den uvildige undersøgelse om gældsindrivelse, som Finanstilsynet har krævet og revisionskoncernen KPMG samt advokatfirmaet Poul Schmith gennemfører, er det netop besluttet at forlænge perioden til oktober 2021.

Det skyldes ifølge Danske Bank, at undersøgelsen »tidsmæssigt passer bedre med alle nødvendige tilpasninger af vores systemer og processer samt undersøgelsen af de yderligere mulige fejl, vi har identificeret.«

Det fremgår nemlig af opdateringen, at banken under gennemgangen af systemer har »identificeret yderligere ni mulige kilder til fejl, heriblandt en systemfejl på en bestemt type pantebreve.« Der kan derfor i den sammenhæng være opkrævet forkerte beløb.

Danske Bank vil ikke aktuelt komme med bud på, hvor mange kunder de fejl kan dreje sig om, da det analyseres lige nu.

Banken fastslår om gældsinddrivelsen bl.a., at der aktuelt er undersøgt forhold omkring 90.000 af de 108.000 kunder, der kan have betalt for meget. Samtidig påpeges, at udfordringer med datakvalitet kan betyde, at gennemgangen af op mod 10.500 ud af de sager muligvis blive forsinket ud over den ellers forventede afslutning 1. juli.

Danske Bank forventer fortsat, at 10-15.000 kunder skal kompenseres. Hos de, som indtil nu har fået penge tilbage, ligger beløbet i gennemsnit på 1.265 kr.

Ud over gældsindrivelsen har Danske Bank bl.a. også en aktuel kundesag om uretmæssig opkrævning af renter på rykkergebyrer.

Her har yderligere ca. 87.500 kunder nu ifølge statusopdateringen fået besked om, at de kan have betalt renter på rykkergebyrer.

»Heraf har 50.000 kunder fået udbetalt under 10 kr., som de har betalt i renter på rykkergebyrer. Vi forventer fortsat, at omkring halvdelen af de potentielt 400.000 berørte kunder har betalt under 10 kr. i renter på rykkergebyrer,« skriver Danske Bank i måneds-opdateringen. Det oplyses samtidug, at der også er konstateret tilfælde med væsentlig større beløb.

Blandt de ældre kundesager, som er i gang med at blive undersøgt i banken, er også bl.a. gebyrer for erhvervskunder.

Det oplyses, at i den sag, hvor »2.300 erhvervskunder har potentielt i en periode har betalt et kreditfornyelsesgebyr, der ikke var grundlag for at opkræve, har 233 kunder indtil nu modtaget kompensation.«

Læs også