Coronakrisen har sendt salg af yachts i vejret
Seneste har Amazon-stifteren Jeff Bezos købt en superyacht for et beløb svarende til 3 mia. kr.
Amazon-stifteren Jeff Bezos er langt fra den eneste, som under coronakrisen har smidt penge efter en »superyacht«, der kan forsøde tilværelsen med oplevelser på havet.
Ifølge udenlandske eksperter er salget af yachts nemlig steget markant de seneste år. Særligt under coronakrisen har flere købt en af de eksklusive både, og globalt ser salget ud til at nå rekordhøjder igen i år, skriver BBC.
Det er formentlig de færreste, som har erhvervet sig en 127 m lang yacht som Bezos’, men ifølge mediet nåede salget af luksusskibene i 2020 sit højeste niveau i 13 år.
»Markedet har været rødglødende. Der har været et rekordhøjt antal transaktioner, og tendensen fortsætter,« siger Sam Tucker, leder af analysevirksomheden VesselsValue med speciale i skibe, til BBC.
Han vurderer, at der i øjeblikket sejler mere end 9.300 yachts på over 65 fod på havene.
Også herhjemme meldte flere virksomheder indenfor salg og udlejning af både henover sommeren om øget salg.
Bl.a. oplyste udlejningsplatformen Boatflex, at selskabet oplevede en »eksplosiv« stigning i antallet af udlejninger i 2020. Dog med skibe i en noget anden størrelsesorden, naturligvis.
»Alene i maj måned er stigningen på mere end 600 procent. Og efterspørgslen på både fortsætter her ind i juni måned, der kommer til at slå alle tiders rekorder,« udtalte Peter Bojesen, partner og direktør i Boatflex.
Derudover udtalte Christian Lerche, direktør hos Dansk Sejlunion, at de mange udlejninger kan være startskuddet til, at endnu flere fremover holder ferie på vandet.
Ifølge BBC har Jeff Bezos, der udover at stå bag Amazon også er verdens rigeste, givet 500 mio. dollar for sin superyacht. Det svarer til omkring 3 mia. kr.
Skibet er ved at blive bygget i Holland og BBC skriver, at det er »sandsynligt«, at Bezos’ ordre er afgivet for flere år siden, da skibet er skræddersyet og derfor kan tage op til fem år at færdiggøre.
Også andre luksusvarer har hittet under coronapandemien.
Alene i år er Christian Dior-aktien hidtil steget med omkring 35 pct. i år, mens luksuskonglomeratet LVMH i sidste uge oppe med 22 pct.