Erhverv

Familievirksomheden Dilling A/S spinder millioner på populært uldundertøj

Salg direkte til forbrugerne har vist sig at være en indbringende forretning for Herning-virksomheden Dilling A/S. I år forventer selskabet at vokse med yderligere 50 pct.

Morten Dilling (mf) overtog formelt uldvirksomheden Dilling A/S efter sin far Villy Hyldgaard Bertelsen (tv) i 2016. Foto: Dilling A/S

I mere end 100 år har familievirksomheden Dilling A/S produceret uldundertøj til danskerne.

Selskabet har dog først for alvor taget fart og bevæget sig op i millionklassen, efter den nuværende adm. direktør Morten Dilling Bertelsen formelt overtog selskabet fra sin far i 2016.

I stedet for at fokusere på salg gennem diverse supermarkedskæder besluttede han sig for at satse på onlinesalg og gøre det »moderne« igen at gå med uld.

»Vi er en produktionsvirksomhed, og min far var enormt dedikeret til produktionen, da han stod i spidsen for Dilling. Jeg er mere drevet af den direkte kontakt med kunderne, og derfor er vi et godt match. Jeg kunne ikke have ført virksomheden hertil, uden de grundsten som de tidligere generationer har lagt,« siger Morten Dilling Bertelsen.

Dilling A/S leverede i 2020 et overskud efter skat på 28,2 mio. kr. Det er virksomhedens hidtil største overskud og omkring 12 mio. kr. mere end året forinden.

»Vi er sultne efter mere, men konkurrencen er hård, og derfor skal vi gøre os ekstremt umage for fortsat at vækste,« lyder det for direktøren.

Væksten ser dog på ingen måde ud til at aftage i det familieejede selskab. Ifølge direktøren har Dilling A/S allerede leveret »nogle stærke måneder« og er godt på vej til at vokse med yderligere 50 pct. på både top- og bundlinje, hvilket er forventningerne til 2021.

Udover salg via egen webshop bruger uldvirksomheden også sociale medier til at fange potentielle kunder. Det sker bl.a. gennem samarbejder med populære influencers, der reklamerer for selskabets bæredygtige uldtøj til både børn og voksne.

»Vi leder hele tiden efter, hvordan vi kan få trafik og kunder til vores webshop. Når vi indgår samarbejde med de rigtige influencers, kan det skabe enorm trafik, og samtidig er de med til at sprede det gode budskab om, hvad ulden kan, og at det ikke kradser på samme måde, som mange af os måske husker det. Derfor er det enormt effektivt for alle parter at reklamere på sociale medier,« siger Morten Dilling Bertelsen.

Han understreger, at brandets bæredygtige profil - som har været i fokus siden 1985 - taler ind i en trend i tiden, hvor forbrugerne søger økologiske alternativer uden brug af skadelige kemikalier, og det kan mærkes på efterspørgslen.

I 2020 resulterede den øgede efterspørgsel i, at Dilling A/S måtte udvide sin lagerkapacitet med en lagerhal på 2.000 kvm.

Allerede nu er pladsen dog blevet for trang, og selskabet er derfor i gang med at etablere endnu en lagerhal på 2.000 kvm. På sigt skal den nye hal rumme et robotstyret lager, der kan optimere processerne og sikre, at produkterne kommer endnu hurtigere ud til de mange kunder.

Den massive vækst og de gentagne tilbygninger er da heller ikke gået ubemærket hen. Ifølge direktøren er han op til flere gange blevet kontaktet af kapitalfonde, der gerne vil opkøbe selskabet.

»Det er ikke interessant for os. Jeg er ikke i det her for at tjene penge. Virksomheden er 105 år gammel og startet af min tipoldefar. Nu er det mig, der har stafetten, og skal passe på virksomheden. Det gør jeg så godt, jeg kan. Selvfølgelig er det rart, at det giver udslag på bunden, men det er ikke essensen i det,« siger Morten Dilling Bertelsen.

På sigt håber han at kunne gøre det endnu mere attraktivt for mænd at bruge Dilling A/S’ produkter, da det på nuværende tidspunkt er dame- og børnekollektionerne, som sælger bedst.

Derfor har selskabet allerede nu flere produkter til mænd på tegnebrættet.

Læs også