Erhverv

Norsk rigmand åbner tre flyruter i Aarhus Airport

Ifølge lufthavnens direktør Nicolai Krøyer skal det være med til at øge antallet af passagerer.

Artiklens øverste billede
Nicolai Krøyer, adm. direktør for Aarhus Airport, og Per G. Braathen, der nu får flyafgange fra lufthavnen. Foto: PR

Den norske flyarving og rigmand Per G. Braathen, der står bag det svenske flyselskab Braathens Regional Airlines (BRA), træder fra september ind på det danske marked og åbner tre nye flyruter i Aarhus Airport.

Ifølge lufthavnens direktør Nicolai Krøyer er samarbejdet et direkte resultat af lufthavnens intensiverende ruteudviklingsarbejde og den seneste tids investeringer på omkring 140 mio. kr., der skal være med til at tiltrække flere passagerer til den jyske lufthavn og gøre den til en »toneangivende spiller« i branchen.

»De investeringer, vi har foretaget, er grund til, at BRA synes, det er relevant at være her. Vi må være ærlige at sige, at den lufthavn, vi havde tidligere, havde svært ved at tiltrække samarbejder i denne størrelse. Men vi er blevet dygtigere til at arbejde med data, og det gør, at vi nu får knyttet nogle superinteressant destinationer på,« siger Nicolai Krøyer.

BRA åbner i første omgang ruter til Gøteborg og Stockholm, hvorefter selskabet op mod jul sætter kursen mod Scandinavian Mountains Airport og populære nordiske skidestinationer.

Det svenske flyselskab er det næststørste indenrigsselskab i Sverige med 27 ruter og omkring 2,2 mio. passager årligt.

Coronakrisen tog tungt på selskabet, der i sommeren 2020 måtte søge om konkursbeskyttelse. Det lykkedes dog efterfølgende at få afværget konkursen, bl.a. fordi selskabets kreditorer sagde ja til at nedskrive deres tilgodehavende med en fjerdedel.

De økonomiske vanskeligheder er dog ikke noget, der bekymrer Nicolai Krøyer i forbindelse med, at selskabet nu rykker ind i Aarhus Airport.

»Jeg er komfortabel med, at selskabet er veldrevet og effektivt med fokus på bæredygtighed. Det fokuserer man ikke på, med mindre at man har noget at stå i mod med. Alle i branchen har haft det svært under coronapandemien, og det, vi har behov for at fokusere på nu, er at komme ud at rejse igen,« siger han.

Også Aarhus Airport kom ud af 2020 med et blodrødt regnskab. Her lød underskuddet på 50 mio. kr.

Alligevel ser Nicolai Krøyer lyst på fremtiden. Han mener, at det er en »kæmpe cadeau« til lufthavnen, at den er i stand til at tiltrække selskaber som BRA, og allerede nu er flere udvidelser på tegnebrættet.

»Vi har store ambitioner, og det er sådan nogle tiltag, som skal være med til at løfte os og øge antallet af passagerer. Det er skridt i den rigtige retning i forhold til at skabe overskud, men med coronakrisen og den verden, vi lever i nu, er det svært at sætte et konkret tidspunkt for, hvornår det er realistisk,« siger han.

BRA blev stiftet i 2016 og havde før coronakrisen omkring 600 ansatte.

Per G. Braathen er blandt Norges 100 rigeste, og hans formue anslås til at være på omkring 2 mia. kr. Hans familie solgte i 2004 flyselskabet Braathens Safe til SAS, og han selv har tidligere været chef for Saga Solrejser, som ligeledes var ejet af SAS.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.