Erhverv

Iværksætter-par har solgt stor del af børnetøjsbrandet Luksusbaby

Det fremadstormende brand Luksusbaby, der planlægger at vokse i hele Europa, har overdraget 45 pct. af sine aktier til bl.a. Jacob Risgaard, Anders Holch Povlsen og Jan Lehrmann.

Ann-Louise Christine Aasted og Morten Grabowski Kjær stiftede virksomheden Luksusbaby i 2014. Siden er brandet vokset til en millionforretning. Foto: PR

Det blev fejret med helstegt pattegris på lageret, da børnetøjsforhandleren Luksusbaby i maj kunne præsentere sit første tocifrede millionoverskud og en omsætning på over 100 mio. kr.

Nu er den helstegte pattegris skiftet ud med fire festlige pålægskagemænd på lageret i Aalborg. Ægteparret Ann-Louise Christine Aasted og Morten Grabowski Kjær, der står bag Luksusbaby, har nemlig solgt 45 pct. af virksomheden til serieinvestorerne Anders Holch Povlsen, Jacob Risgaard, Mark Nielsen og Jan Lehrmann.

Om Luksusbaby:
  • Brandet blev stiftet i 2014 af ægteparret Ann-Louise Christine Aasted og Morten Grabowski Kjær
  • Luksusbaby sælger moderigtigt børnetøj online og gennem butikker i Aarhus og Aalborg
  • Virksomheden havde i 2020 et overskud efter skat på 10,1 mio. kr.
  • Ifølge stifterne omsatte Luksusbaby sidste år for »et godt stykke« over 100 mio. kr.
  • Luksusbaby har netop solgt 45 pct. af virksomhedens aktier til serieinvestor Jan Lehrmann og selskabet Coopshop med de kendte investorer Anders Holch Povlsen, Jacob Risgaard og Mark Nielsen i spidsen
  • Ideen til Luksusbaby opstod, da Ann-Louise Christine Aasted var på barsel med parrets tvillinger
  • Til næste år udvider familien med endnu et familiemedlem

Det sker ifølge parterne ud fra en værdiansættelse på et trecifret millionbeløb. Ingen af dem ønsker dog at oplyse, præcis hvor meget Luksusbaby er blevet handlet for.

»Vi har en veldrevet virksomhed, og vi har ikke solgt en andel for at få penge ud til os selv. Vi har udelukkende gjort det for at kunne udvikle Luksusbaby. Det betyder enormt meget, at vi nu har nogle at dele med, når der opstår udfordringer eller skal træffes svære beslutninger,« siger Ann-Louise Christine Aasted, der fik ideen til Luksusbaby, da hun for omkring syv år siden var på barsel med parrets tvillinger.

Siden er selskabet vokset massivt og har åbnet butikker i både Aalborg og Aarhus. Samtidig er Luksusbabys onlinesalg skudt i vejret, og det har resulteret i, at den nordjyske virksomhed nu har brug for nye kompetencer for at gøre brandet endnu større i både ind- og udland.

»Vi er enormt beæret over, at vi blev valgt som investor. Der er mange, som har flirtet med Luksusbaby de seneste år, og derfor har handlen været omvendt sammenlignet med mine tidligere investeringer. Det var os, der skulle gøre os til overfor Luksusbaby,« siger Jacob Risgaard.

Han overtager gennem sin nordjyske onlinekoncern Coolshop 25 pct. af Luksusbaby, mens Jan Lehrmann med handlen sætter sig på 20 pct. af det fremadstormende brand. Investeringen er den hidtil største for begge investorer, der også er kendt for DR-programmet ”Løvens Hule”, hvor de gennem en årrække har investeret i danske virksomheder.

Alligevel er handlen ifølge begge parter »unik«.

»De (Ann-Louise Christine Aasted og Morten Grabowski Kjær red.) er nogle virkelig vilde iværksættere, som har forstået at skabe en forretning med de rigtige varer, en hel rigtig kundeoplevelse, en sindssygt fantastisk kundeservice og virkelig meget genkøb. Det bekræfter mig i, at også kunderne ser teamet og virksomheden som noget særligt,« siger Jan Lehrmann.

Udover Lehrmann og Risgaard får Luksusbaby også Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen som investor. I foråret købte han nemlig en fjerdedel af aktierne i Coolshop gennem investeringsselskabet Brightfolk A/S.

»Det er helt sikkert et plus, at han er med i Coolshop, men det har ikke været afgørende i vores beslutning. Vi havde nok gjort det alligevel, men der er ingen tvivl om, at det er stærke kræfter at få ind,« siger Ann-Louise Christine Aasted, der fortæller, at Luksusbaby løbende har modtaget tilbud fra interesserede investorer og kapitalfonde.

Det seneste års tid har dialogen dog udelukkende været med Risgaard og Lehrmann, der uafhængigt at hinanden kontaktede Luksusbaby.

»Vi vil rigtig gerne åbne flere fysiske butikker, og der har Jan Lehrmann stor erfaring fra opbygningen af Normal-butikkerne, mens Coolshop har været i gennem hele onlinedelen, hvor Luksusbaby fortsat har meget mere potentiale. Det er stærke kompetencer, og jeg kan allerede nu mærke, at der med aftalen er blevet taget et pres fra vores skuldre,« siger Ann-Louise Christine Aasted.

Hun understreger, at det fra Luksusbabys side var et krav at sælge »en stor del« af selskabets aktier for på den måde at sikre, at både stiftere og investorer »går all in og er engageret« på det fremtidige samarbejde.

Har I planer om at skille jer af med mere af virksomheden fremadrettet?

»Det tror jeg ikke. Der er så meget potentiale nu for, hvad vi kan udvikle sammen. Men vi må se, hvad fremtiden bringer,« siger Ann-Louise Christine Aasted.

Luksusbaby planlægger fremover at åbne fem-seks butikker i de største danske byer, samtidig med at styrke brandets profil i Norden og resten af Europa med en »agressiv ekspansionsplan«.

Luksusbaby forventer i 2021 et resultat, der er bedre end de 10,1 mio. kr., som selskabet tjente i 2020.

Læs også